Застрахователи: Липсата на единна методика за неимуществените вреди при катастрофи е проблем

Застрахователи: Липсата на единна методика за неимуществените вреди при катастрофи е проблем

Липсата на единна методика за уреждането на неимуществени вреди при катастрофи е един от проблемите в бранша. Това посочиха Атанас Табов, председател на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, и Николай Сотиров, генерален секретар на Гаранционния фонд, по време на семинар за задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност", който се провежда в Пловдив. Неимуществените вреди са тези, свързани с наранявания при хора.
Според Табов засега в България има субективна практика за уреждане на такива щети. Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ЗАД "Армеец", коментира, че обезщетяването за неимуществени вреди поставя най-много проблеми пред застрахователите. Най-надеждните източници за размера на обезщетенията са бюлетините на съдебната практика, но в България такива няма. Подобно мнение изказа и адвокат Диана Димитрова. Тя посочи, че в закона няма точни критерии за определяне на обезщетенията, а се посочва само, че те трябва да бъдат определяни по-справедливо. Тъй като застрахователите не знаят какъв размер да предложат, системата за изплащане на обезщетения изглежда хаотична и неорганизирана. Застрахователят в никакъв случай не може да постави като изискване за изплащане на обезщетение подписването на споразумение, посочи още Димитрова. Според нея друг проблем е нежеланието на застрахователите да изплащат обезщетения при споразумения и производства, в които те не са участвали.
Подписването на извънсъдебни споразумения е единият вариант да се избегне воденето на дълги дела за неимуществени претенции. Атанас Табов посочи, че засега няма случаи на завеждане на претенции след споразуменията. Застрахователните компании отдавна се оплакват от практиката на адвокати и сдружения, които много бързо след катастрофи се свързват с пострадалите, като ги съветват да не приемат споразумения и да водят дела, с които да изискват по-високи обезщетения. Tова не е незаконно, но много често делата се протакат с години и след произнасянето на съда адвокатите вземат като хонорар до 30-50% от обезщетенията.
Забавеното подаване на информация за сключените полици по "Гражданска отговорност" е проблем пред Гаранционния фонд, посочи още Николай Сотиров. Други пречки пред работата по изплащане на обезщетения според Сотиров е неприлагането на санкции при липсата на "Гражданска". Според правния началник във фонда Ефко Патриков след предявяване на претенции около 30-40% от тях няма нужда да се изплащат, тъй като се оказва, че в действителност виновният водач има сключена застраховка. За да разбере това, фондът изисква от застрахователните компании копия от полиците.