До 10 години "Фьосталпине" може да премести цялото си производство на Черноморието

До 10 години "Фьосталпине" може да премести цялото си производство на Черноморието

Австрийският производител на стомана "Фьосталпине" може да премести цялото си производство в Черноморския регион до 10 години, ако Европейската комисия не разхлаби мерките за търговия с въглеродни емисии за компаниите от тежката промишленост. Това съобщи изпълнителният директор на дружеството Волфганг Едер, цитиран от "Дау Джоунс". "Фьосталпине" е най-голямата металургична компания в Австрия. Фабриката в град Линц произвежда 6 млн. тона стомана на година и осигурява работни места за 10 000 работници.
От 2013 г. в ЕС влиза в сила третата фаза за търговия с парникови емисии, като първоначално тя ще засегне енергийните компании. Те ще трябва да си купуват квотите, вместо да ги получават след държавно разпределение, както е в момента. Очаква се постепенно това да обхване и останалите индустрии. "Ако след 10 години трябва да купуваме всичките си квоти за вредни емисии на търг, ще преместим продукцията си от Австрия в Черноморския регион", обяви Волфганг Едер, изпълнителен директор на компанията. "Подобно действие от страна на Европейската комисия ще се окаже голяма заплаха за цялата индустрия", допълва той.
Едер се надява да се стигне до преговори със съюза, за освобождаване на някои индустрии, включително и стоманодобивната, от задължението да закупуват квотите си. "Ако това не се случи, компанията ще трябва да плаща от 200 до 400 млн. евро на година освен досегашните 200 млн., предвидени за технологии за опазване на околната среда", коментира Едер. "Това очевидно ще направи компанията неконкурентоспособна", допълва той.
Ако Европейската комисия наложи частично закупуване на квотите, "Фьосталпине" би намалила производството си в Австрия от 6 на 4 млн. тона на година, премествайки част от производството си на Черноморието. В противен случай компанията ще бъде принудена напълно да излезе извън територията на страната.
Наскоро "Фьосталпине" отложи решението си за построяването на нов завод на черноморския бряг. България беше една от предпочитаните дестинации за изграждането на съоръжението. От компанията посочиха като причини финансовата кризата и неяснотата около квотите за въглеродни емисии. Преди дни и българското правителство спря да търси консултант, който да лобира за изграждането на завода именно в България.