БМФ започна икономии заради кризата

БМФ започна икономии заради кризата

БМФ започна икономии заради кризата
Плавателният състав на Параходство БМФ ще бъде свит със 17 процента заради кризата, каза за "Дневник" единият от изпълнителните директори на дружеството Христо Донев. Целта е да бъдат направени икономии. На практика от екипажа на всеки кораб на сушата се свалят по четирима души - рулеви, фитер, старши камериер и камериер. Така от 23-ма в досегашните екипажи на борда ще останат по 19 души. Засега моряците няма да бъдат уволнявани. Според приватизационния договор за продажба на БМФ новият собственик - "Кей Джи маритайм шипинг", няма право да съкращава моряци. Затова те ще продължат да получават заплатите си, но ще бъдат пренасочени на работа към други дейности. Най-вероятно в дъщерни дружества на параходството, каквито трябваше да бъдат създадени в съответствие с новата холдингова структура на флота. Свалените моряци ще имат и по-дълъг престой на сушата. В момента той е регламентиран на два месеца.
Броят на екипажите, които остават на корабите, е съобразен с изискванията на "Морска администрация" за безопасност, уточни Донев. По думите му броят на екипажите е напълно достатъчен, в съответствие е с международните стандарти. Той е над минималния, който се предвижда за типа кораби, които са собственост на БМФ. Дори и след приключване на кризата броят на екипажите няма да бъде увеличаван.
Аварийната мярка цели запазване на предприятието. В момента по думите на Донев котва в очакване на евентуални товари са спуснали 5-6 от по-новите кораби на БМФ, както и всички предвидени за продажба стари плавателни съдове. Техният брой е 25 от общо 71, които параходството притежава. Кризата обаче замрази напълно пазара на стари кораби. Нарязването им също вече не е алтернатива заради изключително ниската цена на желязото и презапасяването с него в световен мащаб.
Така броят на спрените в резултат на финансовата криза кораби на БМФ доближава 30-ина. Според неофициална информация техният брой е 37. Това е малко повече от половината корабен състав. Заради кризата много от корабоплавателните компании в България и региона ще бъдат принудени да спрат или изоставят плавателните си съдове. Други ще бъдат принудени да продадат част от корабите за скрап, а моряците от неефективните съдове да бъдат съкратени, обясняват от шипинг компаниите във Варна. Пристанищата в съседна Гърция са почти празни. В момента само в района на Черно море има над 1100 плавателни съда, които са "спуснали котва" и броят им непрекъснато се увеличава. Това е два пъти повече от броя на корабите, които са били потърпевши при предишни кризи.
Морските превози най-евтини от 22 години

Цените за морски превоз на стоки стигнаха 22-годишно дъно, съобщи "Файненшъл таймс". Стойността на индикатора Baltic Dry Index се срина тази седмица до нива от началото на 1987 г. Индексът отразява размера на таксите, които спедиторските компании вземат за превоз на различни стоки като храни, метали, горива. "Корабите ни стоят празни заради спад в търсенето на основни стоки като стоманени продукти и суровината, от която се произвеждат - желязна руда", казва пред "Файненшъл таймс" Питър Норфолк, директор на изследователския отдел на превозната компания SSY. "Таксите ни паднаха от 234 хил. долара за курс до едва 2800 долара за курс", коментира Норфолк.

Baltic Dry Index стигна исторически връх през май, когато на световните стокови пазари петролът, храните и металите поставяха исторически рекорди почти всяка седмица. Оттогава досега стойността на показателя се е сринала с над 93%, отчита "Файненшъл таймс".