Две метрики си поделят българския интернет
Вече почти година Gemius и Nielsen Online измерват българската аудитория в интернет. Те изследват посетителите на сайтове и предоставят наученото на медия агенции. От своя страна медия планьорите използват тези данни, за да убедят бизнеса да рекламира в интернет. Нито една от двете фирми не се е наложила, тъй като те изследват различни сайтове. "Дир.БГ" и "Нет Инфо.БГ", двата най-големи издателя на съдържание, работят екслкузивно само с една метрика, съответно Gemius и Nielsen Online. В това време другите големи уебкомпании като "Инвестор.БГ", "Дарик" и "Икономедиа" (издател на в. "Дневник") ползват услугите и на двете метрики.
Според медия агенциите двата източника на данни не объркват тяхната работа. "Единственият проблем е в отделянето на допълнително време за съпоставка на данните за най-големите играчи на пазара - "Нет Инфо.БГ" и "Дир.БГ", казва Пламен Калиников от втората по големина медия агенция "Аргент". Повече рекламни бюджети в интернет минават само през "Пиеро 97". Оттам коментираха, че с времето една от двете метрики ще се наложи на пазара. "Условията на конкуренция ги стимулират да се развиват по-бързо и да предлагат повече и разнообразни услуги", отбелязва Петър Симеонов от "Пиеро 97".
Nielsen Online предлага безплатен достъп на медиа агенциите до своите статистически данни. Gemius таксува по 240 лв. месечно за същото, въпреки че често осигурява данни, без да иска заплащане.
"За нас данните от [Gemius и Nielsen Online] са по-скоро информативни и ги използваме, за да сверим собствените си знания", каза Иван Иванов от другата голяма медиа агенция Zed digital Cybermark.
Ползата от данните е най-вече за рекламодателите. "С тях може лесно и бързо да се планира интернет кампания при зададена специфична целева група. Възможно е дори с дадената целева група да се види кои сайтове най-много са посещавани от нея или къде се припокрива аудиторията", обясни Мария Панайотова от Първа инвестиционна банка. Традиционно банковият сектор е сред най-големите рекламодатели в интернет наред с телекомите.
Въпросът подготвени ли са рекламните специалисти за работа с данните на Nielsen Online и Gemius е деликатен в интернет сектора. "Мисля, че по-скоро още не са, затова и е нужно да се посещават тренингите, които организират Nielsen Online и Gemius", отговори Петър Симеонов. Иван Иванчев, мениджър на рекламната мрежа за продажба на кликове EasyTrader, се съгласи с тази оценка и добави, че "самите метрики като че ли не са подготвени да поднесат огромното количество информация в разбираем и синтезиран вид".
Засега секторът гледа на Nielsen Online и Gemius като на необходима стъпка в развитието на интернет бизнеса. Вследствие рекламодателите имат повече доверие на издателите на онлайн съдържание. Като цяло пазарът става по-прозрачен, а това привлича по-големи бюджети.
Очаква се тази година приходите от интернет реклама да достигнат 18 млн. лв., което е ръст от 50%.
Съвсем скоро Nielsen Online и Gemius ще видят конкуренция в лицето на Google Ad Planner. Това е безплатен инструмент за планиране на рекламни кампании онлайн. Ad Planner използва опита на Google в събирането на статистическа информация за потребителите в интернет. На базата на тези данни приложението изчислява в кой сайт е най-подходящо да сложите своята реклама, така че да постигне най-голямо въздействие. "За мен този продукт е много по-интересен от тези, които в момента се предлагат на пазара", коментира Иван Иванчев. В момента Google Ad Planner събира данни за българските сайтове и съвсем скоро ще може да предоставя адекватни съвети на рекламодателите.