Въпреки високата цена клиентите се пренасочват към небанковото финансиране

Въпреки високата цена клиентите се пренасочват към небанковото финансиране

Въпреки високата цена на небанковото потребителско финансиране (стокови кредити в хипермаркети, вериги магазини и потребителски заеми) по-големите компании от този бранш отчитат преливане на клиенти от банките към тях в последните два-три месеца, както и нарастване на клиентите като цяло. Това казаха изпълнителни директори на някои от основните играчи в небанковото финансиране.
Според Васил Чалашканов, изпълнителен директор на БНП "Париба Лични финанси", компания за потребителско финансиране, част от групата на френската банка БНП "Париба", през последните два месеца се наблюдава увеличение на клиентската база на компанията им. Не може да се определи като невероятен бум, но е факт, каза той. Единият фактор за това е пренасочването на клиенти от банките към компании като тяхната, заради това, че кредитните институции станаха по-предпазливи при отпускането на заеми. Освен това се наблюдава и повишен интерес от клиентите, тъй като месеците преди празниците традиционно са по-активен период, обясни Чалашканов. Конкретно за БНП "Париба Лични финанси" увеличаването на клиентите се дължи и на по-активната комуникационна политика през този период поради ребрандирането на компанията, допълни той. И според изпълнителния директор на "Ти Би Ай кредит", част от "Ти Би Ай холдинг", Валентин Гълъбов се наблюдава преливане на клиенти от банките към небанковите компании, но то не е много чувствително. И той посочи, че в момента е най-активният период за покупки от гражданите.
Повишаване на изискванията към клиентите, леко увеличение на цената на заемите, по-консервативно поведение на компаниите са другите основни тенденции, които се очертават и на пазара на небанковото потребителско финансиране. За новите ни клиенти в момента изискваме да имат около 3-4 пъти по-висок доход от вноската им по заема, каза Валентина Гълъбов. Пазарът е динамичен, както и профилът на клиентите ни, ако клиентът е по-задлъжнял, сме по-рестриктивни в условията на финансиране, обясни Васил Чалашканов. По думите му между 50 и 80% са одобрените молби от всички искания. Продължаваме да кредитираме, но внимателно, като може да се каже, че при повишени изисквания се наблюдава и намаление на процента на одобрените молби, каза Гълъбов. Предприехме и леко увеличение на лихвите, тъй като се съобразяваме с пазарната ситуация, каза още Чалашканов. Имайки се предвид, че при този вид финансиране цената не е особено ниска, повишихме незначително размера й за крайните клиенти, което се отрази със стотинки върху вноските им, обясни Валентин Гълъбов. Ние не създаваме пазара, ние го следваме, допълни той. В момента годишният процент на разходите (ГПР) за промоционална оферта на "Ти Би Ай кредит" при стоков кредит за 1000 лв. за 11 месеца и месечна вноска 103.91 лв. е 43.78%, а за покупка на компютърни системи, фотоапарати, iРod и други такива технологии ГПР е между 46.11 и 46.14% в зависимост от цената на стоката, броя вноски и размера на вноските. БНП "Париба Лични финанси" имат промоционална оферта с ГПР 30.14% при цена на стоката 1000 лв., 18 месечни вноски по 68 лв. Промоцията е без такси и комисиони. Средният ГПР по кредити за потребление в левове през октомври в банковия сектор е бил 12.84% при 11.41% година по-рано, показват данните на БНБ.
Що се отнася до прогнозите за следващата година, Васил Чалашканов каза, че в тази среда е много трудно да се прогнозира какъв ще бъде пазарът. Планираме ръст и за 2009 г., но по-скромен от очакванията ни за тази година - 35-40% ръст на продукцията спрямо предходната, допълни той. Финансирането на клиентите в този сегмент през следващата година ще бъде пропорционално на заетостта и доходите им, както и на състоянието на икономиката, прогнозира Валентин Гълъбов. Компаниите от този тип набират ресурс основно чрез облигационни заеми и финансиране от майките им, ако имат такива.