Белият дом може да заобиколи парламента, за да спаси автоиндустрията

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Белият дом може да заобиколи парламента, за да спаси автоиндустрията

Белият дом може да заобиколи парламента, за да спаси автоиндустрията
Белият дом може да финансира без съгласието на парламента водещите автопроизводители "Дженерал мотърс", "Крайслер" и "Форд". Това съобщи "Блумбърг", след като в петък американският Сенат отказа на "Дженерал мотърс" и "Крайслер" държавна помощ от 14 млрд. долара. В случая решението на сенаторите незабавно ще доведе двете компании до ликвидна криза, коментира специализираното издание Just Auto.
През почивните дни от Вашингтон заявиха обаче, че Белият дом обмисля идеята все пак да финансира автопроизводителите с пари от програмата за изкупуване на банкови активи (TARP) за 700 млрд. долара. Обсъжданият пакет е на стойност 21 млрд. долара и ще бъде предоставен не само на "Крайслер" и "Дженерал мотърс". В американските медии се появиха спекулации, че шефът на "Дженерал мотърс" Рик Уагънър лично се е свързал с началника на президентския кабинет Джошуа Болтън, а след това и с финансовия министър Хенри Полсън, като е обсъдил с тях идеята за държавно финансиране на автомобилната промишленост.
Горната камара на парламента отхвърли идеята за държавен заем за автопроизводителите, след като правителството и компаниите не стигнаха до консенсус по някои условия, сред които и заплащането на ръководството и персонала. Новината разтърси за кратко световните финансови пазари заради спекулации, че това обрича автомобилните гиганти на финансов крах. Пред "Блумбърг" анализатори оприличиха с хаос и паника последствията от банкрут на някой от автопроизводителите. "Би било безпрецедентно. Трудно е да се каже какво би последвало", заяви Стивън Стенли от Роял банк ъв Скотланд. "Икономиката ще потъне в хаос в продължение на седмици", каза Денис Вайраг от Automotive Consulting Group.
Въпреки че автомобилната промишленост създава едва 3 на сто от брутния вътрешен продукт на САЩ, рухването на коя да е автомобилна компания ще се отрази силно негативно върху икономиката, единодушни са икономистите. Фалит за автопроизводителите би довел до стотици хиляди уволнения, тъй като автоконцерните разчитат на редица доставчици, чиито доходи пък зависят основно от бизнеса им с автокомпаниите.
Великобритания също има главоболия с автомобилната си промишленост. Вчера секретарят на работническия синдикат "Обединен съюз" Тони Уудли призова британския премиер Гордън Браун да предложи и одобри държавен пакет от мерки за автопроизводителите в страната. Част от политиците отхвърлят подобна идея, въпреки че и сред тях имаше предложения правителството да помага само на производители, които инвестират средствата в съобразени с еконормите заводи. На континентална Европа също циркулират слухове, че Европейската комисия ще предложи собствен план за финансирането на автомобилната промишленост. Самостоятелни мерки за сектора бяха обмисляни приети и от отделни страни като Германия.
Кои сектори обслужват индустрията

- Металургия - стомана, цветни и благородни метали

- Електроника и софтуерно оборудване

- Химическа индустрия - бои и химикали, гуми

- Стъкларска индустрия
България може да спечели от сегашната ситуация
Хилядите малки и големи доставчици, които работят с "детройтската тройка", очакват напрегнато развръзката около автопроизводителите, пише "Дезърт морнинг нюз". В САЩ има цели фамилии, които се занимават с авточасти, и "Форд", "Крайслер" и "Дженерал мотърс" са основните им клиенти. Тази година те очакват мрачна Коледа, тъй като перспективата за фалит на автопроизводителите застрашава целия им бизнес.

В България представителите на бранша не споделят песимизма отвъд океана. "Кризата в автомобилостроенето може да има положителен ефект за българската икономика заради изтеглянето на производства към държави с добър инвестиционен климат. Ниските данъци, евтината работна ръка и стабилната финансова система се оценяват от външните инвеститори, които възнамеряват да прехвърлят производството на резервни части към Източна Европа."

Това съобщи председателят на агенцията за инвестиции Стоян Сталев по повод зачестилите запитвания за бизнес климата от представители на автомобилния бранш. Като пример за нарастващия интерес към страната Сталев посочи и проекта на китайската компания "Грейт уол" (Great wall), която планира да инвестира 80 млн. евро в завод за пикапи, който ще се изгради в Ловеч. Проектът беше обявен от мениджмънта на компанията при срещата им с премиера Сергей Станишев в началото на месеца. Китайците са отправили запитване в агенцията за инвестиции, която може да подкрепи административно изпълнението на проекта.