Аргир Бояджиев: Ако Промет спре, заради газа, кризата в Пристанище-Бургас се задълбочава

Аргир Бояджиев: Ако Промет спре, заради газа, кризата в Пристанище-Бургас се задълбочава

Аргир Бояджиев: Ако Промет спре, заради газа, кризата в Пристанище-Бургас се задълбочава
Евентуалното спиране на металургичния комбинат "Промет", заради доставките на газ, ще се отрази пагубно на товарооборота на Пристанище-Бургас. Това обяви изпълнителният директор на порта Аргир Бояджиев.
Вчера стана ясно, че пещите в "Промет" трябва да заработят след ремонт в четвъртък, а те са пригодени единствено за работа с газ. Количеството, необходимо за пуска, е 70 куб.м., колкото комбинатът черпи на денонощие. След това са необходими количества, които да поддържат пещите, дори да няма добив. "Промет" АД потребява по 1,9-2 млн кубика природен газ за година. "До момента няма яснота по тазгодишните доставки", каза главният енергетик на дружеството Чавдар Томанов.
Голяма част от суровините и готовата продукция на заводите, които преработват метали, минава през пристанището в Бургас, което е пригодено да обслужва металургията и химията. "Спирането на работа на който и да е от тези заводи, носи тежки последствия. След  "Кремиковци" спирането на "Промет" ще бъде пагубно за нас", коментира Бояджиев.
"Промет стийл" е основният клиент на пристанището и е реализирал през миналата година над 500 000 тона товари.
На този етап в порта се обработва скрап за "Стомана индъстри" и се изнася бетонно желязо. Обработват се и предварително договорени товари на "Промет". Част от въглищата, които "Кремиковци" не усвоява, се прибират от доставчиците на суловината от Южна Америка или с тях се погасяват дългове на комбината към банки, като обработката им се заплаща на пристанището. Бояджиев не уточни за какви количества става въпрос.
"Пристанище-Бургас" АД е завършило 2008 година с 4,5 млн тона товарооборот, което е далече под капацитетните възможности. Надеждите на пристанищното ръководство са до средата на месеца да стане ясна съдбата на "Кремиковци".
"Готови сме да търсим и игла в купа сено, стига да знаем, че тя е в купата", коментира Бояджиев по отношение на възможностите за нови товарообороти.
В края на декември миналата година правителството одобри две подзаемни споразумения, с които се гарантира реализацията на проектите "Изграждане на нови контейнерни терминали на пристанища Варна и Бургас" и "Разширение на пристанище-Бургас".
Подзаемните споразумения регламентират задълженията на изпълнителните агенции – Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и "Пристанище Бургас" ЕАД, условията за изплащане и получаване на сумите, отчитане на изпълнението за погасяване на заема и т. н. И двата проекта се финансират със заеми от Японската банка за международно сътрудничество. Сумата по първия е близо 37 млрд. японски йени, а по втория – малко над 14 млрд. йени.
Според Аргир Бояджиев изграждането на бъдещия терминал за обработката на контейнерни товари е нова възможност, но далечна. Първа копка е възможна през 2010 година, а строителството на бъдещия контейнерен терминал ще продължи до пет години. С откриването на новия терминал  обаче обработката ще се увеличи  на 500 000 броя годишно.