Локалните мрежи все по-успешно конкурират БТК на интернет пазара

Локалните мрежи все по-успешно конкурират БТК на интернет пазара

Конкуренцията на интернет пазара през последните няколко години започва да дава резултат, след като вече повече от половината от него се държи от много на брой и раздробени локалните мрежи. Данните на Комисията за регулиране на съобщенията показват, че лидер към края на 2007 г. по брой абонати продължава да бъде БТК, но във все по-сериозни играчи се превръщат и кабелните оператори. В средата на 2008 г. телекомът има над 200 хил. потребители, сочат собствените данни на телекома.
Абонатите на ADSL мрежата му отреждат лидерското място и пазарен дял от 26%. На този пазар БТК е все още сама, като едва миналата година допусна на него и алтернативния оператор "Орбител", с когото подписа договор за битстрийм достъп до мрежата си. ADSL достъпът е възможен само ако клиентът има телефонен абонатен пост на БТК, което ограничава потенциалните нови клиенти. Веднага след БТК по брой абонати се нареждат двата най-големи оператора на кабелна телевизия - "Евроком" и "Кейбълтел", съответно с 9 на сто и 8 на сто. В групата на десетте топ доставчика попадат още големи LAN доставчици и едни от първите интернет компании в страната. Четвърти според подадените в регулатора данни с пазарен дял от 5 на сто е софийският оператор "Мегалан нетуърк", който обявява над 50 хил. клиенти на услугите си само в София. Останалите шест след него държат под 5% от пазара, което е знак, че въпреки окрупняванията консолидацията в този сегмент на пазара все още не е завършена.
Най-популярните технологии
Три са най-популярните технологии за достъп до интернет - LAN, АDSL и кабел, за разлика от 2005 г., когато кабелният достъп е бил на второ място по процент на използване, следван от АDSL. Само 25 кабелни телевизии от 564 регистрирани предприятия са декларирали, че предоставят достъп до интернет чрез мрежите си в повече от 90 населени места. От края на 2007 г. на българския пазар се появиха и оператори, които ползват нова технология за широколентов достъп - WiMAX. Засега абонатите им са едва 0.3% от общия брой абонати, като се очаква той тепърва да расте, без да предизвика съществени размествания на пазара в следващите две години. Засега според анализа на регулатора мобилният интернет, предлаган от GSM операторите, било от мобилен телефон или от компютър чрез карта за достъп или модем, не е еквивалентен като скорост, качество и цена на фиксирания. При използване на UMTS технология скоростите за сваляне и качване на информация са до 384 kbps, която е доста под скоростите на кабелните мрежи например, чиято най-ниска предлагана скорост е 1 Mbps, а при ADSL - е 3 Mbps.
Пак за "последната миля"
От анализа на пазара на широколентов достъп ще произтекат и мерките, които регулаторът ще наложи на БТК за допускане на конкурентни оператори до мрежата си. Фактът, че една компания - "Орбител", при това без собствена инфраструктура, има договор за битстрийм достъп, показва, че засега мрежата на историческия оператор остава по-скоро затворена. "Ако искаме и други телекоми да предлагат широколентов интернет, БТК трябва да ги допусне до мрежата си, а комисията няма други ходове, освен да наложи задължения на историческия оператор", смята зам.-председателят на регулатора Валентин Хараламбов. Той обаче посочва, че докато тече този процес на отваряне на БТК за конкуренти, алтернативните оператори търсят други решения. Едно от тях е изграждане на собствена инфраструктура. Към него прибягват най-вече операторите, които работят на територията на София и вече не разчитат на БТК.
"Градските и кварталните мрежи се развиха благодарение на това, че през последните 7-8 години не беше даден достъп до т.нар. последна миля. Това принуди операторите да търсят други решения и не даде по-добра позиция на БТК, защото конкурентите й станаха независими", коментира Петьо Стайков, член на борда на "Евроком". За последните няколко години по думите му компанията е инвестирала няколко десетки милиона евро в мрежата си и за пускането на нови услуги.
"За нас мрежата на БТК не представлява интерес, защото е остаряла и не може да постигне скоростта на ползваната от нас технология "оптика до сградата" (FTTB), заяви и изпълнителният директор на "Мегалан нетуърк" Йордан Йорданов. Компанията започва бизнеса си с изграждане на собствена мрежа. Само през миналата година за преизграждане на мрежата си по технологията FTTB, за стъпването си в нови софийски квартали, за стартирането на IP телефония и интерактивна цифрова телевизия, е инвестирала над 14 млн. лева. Плановете им за тази година включват ново разрастване и 80-100% покритие на София.
Компаниите, които все пак подписаха договор за битстрийм достъп, но в крайна сметка не се възползваха ефективно от него, посочваха като неизгодно условие от страна на БТК малкия марж между цената на едро, която телекомът им дава, и тяхната цена на дребно към крайния клиент, който не им оставяше място за печалба. В пазарния си анализ КРС предвижда ценови контрол и ограничения върху цените на битстрийм достъп. Като оператор със значително пазарно въздействие БТК трябва да доказва пред регулатора, че исканите от него цени са разходоориентирани.
Как ще коментирате класацията на топ операторите на широколентов интернет на КРС?

Павел Велчев, директор на регулациите в БТК:

Според КРС пазарният дял на БТК по брой на абонатите е 26%, но според нас той е по-скоро 21 на сто. Много оператори не декларират клиенти и затова има голям сив сектор. Лошото е, че пазарните анализи на комисията използват данни от въпросниците, които операторите попълват. Доста от тях го правят по начин, по който БТК, "Мобилтел", "Глобул", "Евроком" не биха могли да го направят. Виждам оператори, чийто бизнес расте много сериозно, но официалните им данни не отговарят на истината. Дори в София има много "сиви" оператори. Разполагам със списък на 43-ма такива, които присъстват незаконно в мрежата на БТК и не плащат нищо. Писахме много писма до КРС и нищо. Ако решим да вадим незаконните кабели от шахтите, ще ни съдят за самоуправство. Надявам, че с последните законодателни промени регулаторът ще може да се намесва.

Петьо Стайков, член на борда на "Евроком":

Голяма част от интернет операторите, особено малките играчи, които са многобройни, не предоставят адекватни данни, което изкривява пазара. Проблемът идва оттам, че те искат да скрият информация не от комисията, а от данъчните. Това се наблюдава и на пазара на кабелна телевизия - процентите за платена телевизия са нереални, защото не се подава информация за броя на абонатите. Затова ми е трудно да коментирам верността на данните, изнесени от регулатора. По наши изчисления пазарният ни дял е по-скоро около 10%.

Не мога да посоча една печеливша технология за широколентов достъп, технологиите са много и различни, а операторите инвестират много в инфраструктура и услуги. За последните няколко години "Евроком" е вложила за развитие на мрежата си и за нови услуги десетки милиони евро.


Йордан Йорданов, изпълнителен директор на "Мегалан нетуърк":

"Мегалан нетуърк" работи само в София и пазарният му дял се формира само от абонатите в столицата, но имаме повече клиенти от БТК. Сигурен съм, че през 2008 г. ще има съществени промени в тази класация, защото сме удвоили абонатите си. Втората позиция на "Евроком" е реална, защото компанията има голям брой абонати в Пловдив, но данните на "Кейбълтел" са завишени. Според мен и двете компании ползват остаряла технология и това задържа ръста на абонатите им.