Техношоу в условия на криза

Техношоу в условия на криза

Началото на всяка нови година е свързано както с обобщения, така и с прогнози за развитие. Няма съмнение, че в сферата на технологиите от години това е най-наситената с новини седмица. Две събития - в Лас Вегас и в Сан Франциско, задават общия тон за цялата година. Изложението Consumer Electronics Show (CES) за потребителска електроника и "Mаcworld експо". Именно от тези два града в Съединените щати тръгват хилядите информационни съобщения за нови дигитални камери, touch мобилни устройства, супертелевизори и всякакви най-, най-, най- технологии.
Тази година обаче определено е различна. Основният въпрос изглежда не е какво чудо ще представят големите компании, а дали ще се намерят платежоспособни купувачи за поредното техночудо. Икономическата криза слага отпечатък и върху технологичните гиганти и не пропуска дори имена като Microsoft и Apple, конкурентите, които на практика стоят зад двете събития.
Едва ли има човек, изкушен от технологиите, който да не е очаквал с нетърпение речите на Бил Гейтс и Стив Джобс. Е, ако започнем сравненията между 2008 и 2009 г., няма как да не кажем, че тази година за първи път феновете няма да чуят нито отдалият се на благотворителност съосновател на Microsoft, нито иконата на Apple. Само трудната икономическа ситуация и необходимостта от драстично намаляване на разходите в условия на криза ли е причината? Или идва прогнозираният от някои експерти естествен край на търговските изложения от този тип?
Въпросът определено не е нелогичен. Стив Джобс направо шокира индустрията, когато през декември не само обяви, че няма да открие най-чаканото събитие от милионите любители на Mac технологиите, но и че Macworld 2009 ще е последното за Apple. Почитателите на Microsoft пък вместо традиционната реч на Гейтс, който 11 поредни години дава старт на CES, ще трябва този четвъртък вечер да чуят речта на изпълнителния директор Стив Балмър.
Съименникът на Джобс открива 42-то издание на шоуто. Повече от сериозен "стаж", особено като се има предвид, че става дума за технологии. Факт, сам по себе си достатъчен за някои наблюдатели да задават въпроса - ще има ли 43-ти брой за изложението, което в началото вървеше под знака на "потребителските" технологии. Всъщност CES се наложи на световната сцена след "смъртта" на едно друго, пак култово в близкото минало изложение - COMDEX. Днес CES събира фирми производители, търговци и автори на съдържание, но и интернет доставчици и медии.
Някои наблюдатели вече направиха повече от крайни изводи в анализите си около решението на Гейтс и Джобс да пропуснат традиционните си програмни речи. И това е повече от логично. (Тук изобщо не говорим за спекулациите около здравословното състояние на Джобс и неговото лично изявление по въпроса.)
Не е тайна, че именно Мас шоуто в Сан Франциско беше сцената, на която за първи път се появяваха и iTunes, и iPhone, и Macbook Air, и Mac Mini. Разбира се, представени от Стив Джобс. Затова и естественият въпрос, който наблюдателите си задават, е: "Ще има ли премиера на нов култов продукт, в случай че Джобс отсъства?" И още по-естественият отговор - едва ли.
И защо от Apple са решили тази година да е последният Macworld? При положение че корпорацията определено има с какво да се похвали в отчетите за 2008 въпреки повсеместната криза. Та нали говорим за компанията, която за първи път през последните години е с повишени продажби на компютри и увеличен пазарен дял. За компанията, която въпреки ожесточената конкуренция на пазара на мобилни устройства продаде 12 млн. бройки iPhone само за година и половина.
Ако съдим по коментарите в блоговете, наблюдателите са прави. В презентацията на маркетинг директора на Apple няма нищо революционно. Няма нов iMac, няма новини и около Mac Mini и iPhone. Технологичните сайтове разказват части от речта на Фил Шрьодер, но акцентите не привличат особено вниманието. Новото в продуктовата линия на Apple се свежда до новия MacBook Pro, рекламиран като най-тънкия лаптоп със 17-инчов екран. Останалото, дори и най-верните фенове на Ябълката, определят като козметични промени и "нищо ново под слънцето".
Разликите обаче между миналата година и тази не се изчерпват единствено с липсата на култовите лица на CES и Macworld. Не едно и две добре познати имена, традиционни участници в тези изложения, тази година са предпочели да пропуснат участие. Така редом с традиционните новини за очакваните премиери и дебюти медиите не пропускат да информират и за неочаквана липса на изложители.
Само две години след бляскавото честване на своята достойна за уважение 40-годишнина наблюдатели твърдят, че CES "не е това, което беше". Според статистиката изложителите тази година са с 10% по-малко, или около 2700. Два примера са достатъчно красноречиви. Тази година CES няма да посрещне традиционни изложители като "царя на мрежите" Cisco и популярния производител на битова електроника Sanyo. За сравнение, добре познатата ни софтуерна компания Adobe Systems и производителят на устройства Belkin тази година пък се оттеглиха от участие в "Macworld експо".
От гледна точка на посетители е рано да се правят изводи в деня на откриването на шоуто (8-и вечерта за Съединените щати). Прогнозите са за спад около 8 на сто, което все още означава, че организаторите очакват около 130 000 любители на технологиите. Все потенциални клиенти за новите ноутбуци с два екрана, новите "умни" телефони, новите HD LCD телевизори с вграден компютър или новия най-тънък LED LCD телевизор...
Със сигурност независимо от кризата ще бъдат представени интересни нови решения, за които тепърва ще се говори. А дали клиентите ще купуват и колко - предстои да видим. Предстои да видим и доколко ще се окаже вярна последната прогноза на Бил Гейтс от миналата година. Когато в рамките на последното си обръщение на световното технологично шоу в Лас Вегас президентът на Microsoft определи първото дигитално десетилетие като "невероятно успешно" и прогнозира тотална цифровизация...