Компаниите вече освобождават работници заради кризата

Компаниите вече освобождават работници заради кризата

След като вече четири дни не работят в нормален режим, предприятията започнаха да освобождават временно част от персонала си. Неизпълнените поръчки от началото на годината пък заплашват някой от тях да изгубят пазарни позиции. Вчера за пореден път се разминаха оценките на натрупаните загуби, измервани от правителството и бизнеса. Икономическият министър Петър Димитров изчисли заявените преки загуби от спрените доставки на 23.7 млн. лв.
"Загубите на предприятията от спирането на природния газ вече надминават 600 млн. лв., т.е. щетите се доближават до 1% от БВП", заяви изпълнителният директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов. Данните са базирани на анкета до членовете на организацията, в която са участвали около 200 компании. Малките и средните предприятия съобщават за загуби около 150-200 хил. евро на ден. Според Иванов изнесените от министъра на икономиката данни за малко над 8 млн. лв. загуби в сряда не отговарят на истината и са умишлено занижени, за да се представи по-оптимистична картина. Директорът на КРИБ определи това като подигравка с българския бизнес.
В петък съобщенията за спиране на предприятия и пускане на служителите в принудителни отпуски продължиха през целия ден. Вече три дни вагоностроителният завод "Трансвагон" в Бургас е спрял работа, а ако гориво няма и в понеделник, работниците ще бъдат пуснати в принудителен отпуск. Очаква се дружеството да плаща солидни неустойки по международни договори, след като тази седмица не е успяло да изпрати поръчаните 40 вагона на люксембургската железница.
Във ваканция са пуснати 800 работници от "Агрополихим", а производството на торовия завод продължава на минимален капацитет. Пред агенция "Фокус" изпълнителният директор на "Алкомет" - Шумен, Христо Дечев заяви, че преките загуби на компанията са около 45-50 хил. лв. на ден, а непреките са около 450 хил. лв. Последните обаче ще могат да бъдат компенсирани с увеличение на капацитета на по-късен етап.
В Разград вече са спрени цеховете на завода за автомобилни части "Дружба", който в началото на ноември сви производството си заради кризата в бранша. Работа спря и фабриката за алуминиеви профили "Арма" в Лозница, а в "Амилум" са минали на ограничен производствен ритъм. Линиите за хляб са спрени в хлебозавод "Млин", оставено е само производството на солети. На газьол преминаха цеховете на "Биовет" в Разград и в предприятието за птици "Пилко". В месокомбината, където от два дни използват метан, вече изпитват остра нужда от гориво, защото имат повишени доставки на живи животни. Фермерите продават стоката си експресно, защото не могат да поддържат топлина в халетата си.
Няколко големи предприятия в област Велико Търново вече затвориха заради газовата криза. Още в първия ден разпуснаха хората си в пивоварна "Болярка ВТ". Алтернативното гориво газьол е най-скъпият възможен вариант и ще се използва в дните на принудителна почивка, за да се предотврати промишлена авария. Около 60 работници разпусна фабриката за сладкарски изделия "Кармела 2000", а заради липса на алтернативи до края на кризата затваря и "Кроношпан България". Синьото гориво беше спряно за двете най-големи шивашки фабрики в региона - "Нова мод" и "Нова текс". "Ще изчакаме развоя на газовата криза, но най-вероятно ще изкупим печките от хипермаркетите, хората ще работят и на 16 градуса", каза Мирослав Минчев, шеф на фабриките. Най-големият производител на яйца в областта също беше засегнат от спирането на газовите доставки - "Хайпро България" в Павликени преминава на пропан-бутан. Работа спря и хлебозавод "Славянка" в Горна Оряховица.
Над 500 работнички от шивашката фабрика "Димитров" в Плевен са в неплатен отпуск заради критично ниските температури в цеховете. Текстилното предприятия "Яна" в града също е спряло производство.
Италианската компания за сандвич-панели "Метекно България" спря мощностите на завода си в Плевен, а персоналът е в отпуск заради кризата, съобщи генералният директор Джовани Рици. Производството няма алтернатива, тъй като всички съоръжения работят изключително на газ.
Проблеми предизвика кризата и в големите предприятия в Пловдивска област. От четвъртък до края на месеца в платен отпуск са пуснати всички 200 служители на "Ален мак". Комбинатът за цветни метали край града е сред предприятията, които получават лимитирани количества газ и нямат прекъсване на производството.
Най-голямото промишлено предприятие в община Радомир - "Радомир метал индъстрийз", обяви едноседмично прекъсване на работата си заради липсата на газ. Дружеството беше в коледен отпуск до 12 януари заради икономическата криза, сега той е удължен с още една седмица.

153 компании се следят от икономическото министерство
150 хил. евро на ден губят малките и средните предприятия
800 работници от "Агрополихим" излязоха във ваканция
16 градуса е температурата, при която работят шивачки
Евгений Иванов, изпълнителен директор на КРИБ

"Щетите се доближават до 1% от БВП."

Петър Димитров, министър на икономиката и енергетиката


"Преките загуби на компаниите от спрените доставки са 23.7 млн. лв."
Mнения

Атанас Бобоков, председател на управителния съвет на "Монбат"


Не пресмятаме загубите, защото няма и кой да ни компенсира за тях. В завода ни за акумулатори "Монбат" в Монтана сме спрели рециклирането, защото е голям консуматор на газ. Работим на около 50% капацитет и не виждам как ще продължим, ако още една седмица останем без газ. "Монбат" няма друга алтернатива освен синьото гориво. Проблеми няма в "Приста ойл", където вече преминаха на мазут.

Георге Попеску, собственик на "Трансвагон"

От три дни сме спрели работа и 600 човека студуват. Не можем да минем и на мазут, ако пуснем с него централата си, тя ще харчи по 50 тона на ден и ще задимим града с този комин. По-добре да затворим завода, защото иначе ще плащаме глоби на РИОСВ. В момента изчисляваме загубите и претенциите, които ще предявим към "Овергаз". Договорът с доставчика на газ е такъв, че ако "Трансвагон" не изхарчи договореното количество, плаща неустойки. Редно е да бъдат компенсирани и ощетените от липсата на доставки.