"Делойт": Веригите с отстъпки стават новите сили на пазара
Търговските вериги, предлагащи стоки с отстъпки, ще бъдат най-силният сектор от търговията на дребно през 2009 г. Това сочат данните на консултантската компания "Делойт", която за поредна година представи класацията си за 250-те най-големи вериги в света. Причината е, че потребителите ще се стремят да намаляват разходите си като резултат от световната криза, което ще ги насочи към по-евтините магазини.
"В началото на 2009 г. потребителите ще се ориентират все повече към цените, много повече от минали години", твърди директорът "Проучвания в потребителския бизнес" към "Делойт" Ива Калиш. Според нея вече ясно се откроява тенденция хората да предпочитат по-евтини вериги. "В тези условия най-важното е търговците да насочат внимание към контрола върху разходите си", смята още Калиш.
Данните от тазгодишната класация сочат, че най-голям ръст имат именно евтините вериги. Групата "Шварц", която е собственик на магазините "Лидл", се е придвижила от 10 на 7-о място в класацията. В последните 5 години веригата е нараствала с по-бързи темпове от която и да било друга в първите десет и е достигнала средно 12.6 на сто повишение. Конкурентът в сектора "Алди" пък е влязъл в топ 10, измествайки американската "Сиърс". Очаква се през следващите години компаниите да продължат възхода си.
Друг сериозен фактор в световната търговия стават веригите от Русия, Китай и Южна Корея. Те са отбелязали най-голям ръст през миналата година. Все повече компании от сектора отчитат спад в продажбите си, сочи информацията на "Делойт". За финансовата 2007 г. те са били 44 при 36 в предходната година. Четиринайсет от най-големите вериги в света пък са работили на загуба, показват още данните.
И през 2008 г. лидер сред търговията на дребно е американската "Уол март", следвана от френския гигант "Карфур" и английския "Теско". Топ 5 се допълва още от немската "Метро" и американската "Хоум депо".
Годината ще е силна за сектора и в България Тази година се очертава като много силна и за веригите за евтино пазаруване и в България. До края й се очаква в страната да стъпят германските "Плюс" и "Лидл", които готвят навлизането си от няколко години. Освен това съществуващите конкуренти в сектора "Кауфланд" и "Т-маркет" ще продължат експанзията си. Германската верига "Плюс", която е част от групата "Тенгелман", ще отвори първите си обекти в България в средата на годината. По данни от пазара едновременно работа ще започнат между 10 и 15 магазина в различни градове. До края на 2009 г. пък "Лидл" ще отвори първия си обект, който се строи в Ловеч. Веригата изгражда и логистичен център в София. "Кауфланд" в момента строи магазини в Стара Загора и Горна Оряховица. По информация от пазара компанията разполага и с терен в Казанлък. В плановете на "Т-маркет" пък влиза отварянето на нови обекти в цялата страна. |