2009 - Годината на на НЕТБУКА

За мнозина икономическата криза в световен мащаб е катастрофа. За други обаче именно икономическата криза е мощен фактор за развитие и налагане на традиционно конкурентни пазари. Това с особена сила важи за сектора на информационните технологии. В сферата на потребителската електроника големият печеливш засега се нарича нетбук.
Седмица след провеждането на най-популярното световно изложение в Лас Вегас - Consumer Electronics Show (CES), анализатори се надпреварват да прогнозират растеж на продажбите на минипреносимите компютри, добили популярност под името нетбук. При това в условия на криза и предвиждания за спад на ИТ пазара през 2009 г. В момент, в който Forrester Research за първи път след 2002 г. прогнозира намаляване от 3% в ръста на разходите, които бизнесът, правителствата и държавните администрации ще направят за компютри, софтуер и комуникации.
Всъщност настъплението на минилаптопите започна още през изминалата година. Само месец преди новогодишните празници разговарях с горд собственик на нетбук, който запалено обясняваше плюсовете на мъника. При това става дума за ИТ професионалист, а не за "редови" фен на джаджите и технологичните новости. Защо? Къде е провокацията? Каква е разликата между нетбук и ноутбук? С какво тези малки преносими компютри, толкова малки, че традиционните лаптопи вече изглеждат прекалено големи, грабнаха вниманието на потребителите?
Като цяло самото име на най-младия член на семейството на компютрите дава отговор на този въпрос. Нетбукът е предназначен най-вече за работа в интернет. Малките преносими компютри може да имат алуминиево тяло и водоустойчива клавиатура или път touch screen, но не очаквайте да гледате DVD или да пазите стотици снимки и музикални файлове. И тук размерът "има значение". Потребителят може да си позволи да избере супермалък преносим компютър, стига да е наясно, че нетбукът му трябва предимно за работа в мрежата.
Другото голямо предимство на нетбука, особено в условия на икономическа криза и затягане на ИТ бюджетите, е сравнително ниската цена на минипреносимите устройства. Уточнението "сравнително ниска" цена не е случайно. През изминалата година повечето представители на семейство нетбук се предлагаха под 400 щатски долара. Цена, на която не може да бъде намерен и най-евтиният лаптоп. Тази година със сигурност редица модели ще останат в нишата на компютрите с най-ниски цени. Ако съдим от видяното на изложението в Лас Вегас обаче, на пазара се очакват модели нетбук на цени, конкурентни на по-големия им събрат ноутбука.
За очакваното раздвижване на този пазар говорят и стотиците публикации в специализираните тех-уебсайтове през последната седмица. Едва ли има друг артикул, представен на изложението на потребителска електроника във Вегас, така обстойно отразен в журналистически материали. "Световният лидер HP с Mini нетбук", "Dell разкрива свой нетбук", "AsusTek Computer показва Eee PC Touch" - това са само част от заглавията в мрежата.
Със сигурност фактът, че дори гиганти като HP и Dell, номер едно и номер две на пазара на производителите на компютри, пускат свои модели нетбук, е достатъчно красноречив. А данните на третата цитирана компания - Asus, за продадени 5 млн. нетбука през 2008 г. определено не могат да бъдат отминати с безразличие. Особено от конкуренцията. Затова и не е изненадващо, че и други традиционни производители на компютри като Sony, MSI Computer и Lenovo например залагат също на нетбука.
Лидерът от Пало Алто - HP, представи в Лас Вегас Mini 2140 - най-новия член на линията Mini нетбук. Цената на 2140 е стотина долара по-висока от средната в този клас. Срещу тях за разлика от Mini 1000 този модел предоставя по-голяма сигурност при пренос - алуминиево тяло и специална клавиатура. Не е за пренебрегване и фактът, че "умното" устройство ще се самоизключва, в случай че бъде изпуснато. Очаква се Mini 2140 да е достъпно на пазара в края на януари на цена около 500 долара.
В рамките на Consumer Electronics Show беше представен и нов Mini 1000 Mi на по-ниска цена от малко над 300 долара. За радост на феновете на Linux устройството е снабдено именно с тази операционна система и се предлага в две конфигурации - с твърд диск 60GB или с карта 8GB/16GB SSD.
И японският гигант Sony не изостана от надпреварата. В рамките на CES беше показан най-лекият 8-инчов нетбук, който тежи всичко на всичко 640 грама. И макар че все още не е официално в продажба, стартовата цена е определено стряскаща за цена на нетбук - 900 долара. Освен традиционните за Sony няколко цвята устройството се отличава с много висока в този сегмент резолюция (1600х768 пиксела) и батерия, която позволява работа до 4 часа. Потребителите ще могат да работят в мрежата, без да зареждат операционната система на устройството. А дали всичко това оправдава високата цена, ще стане ясно през февруари, когато нетбукът ще се появи на пазара.
Asus е компанията, която със своята серия Eee PC изглежда с най-дълъг стаж в производството на нетбуци - от 2007 г. Миналата седмица във Вегас беше представен 9-инчовият Eee PC Touch. Моделът, чийто екран освен това се върти и става на таблет, ще стигне до пазара през март на цена около 500 долара. Подобен сгъваем нетбук, който се трансформира в таблет с чувствителен екран, е и моделът Classmate PC, отново представен в рамките на световното изложение за потребителска електроника.
Ако добавим тук и чисто новите предложения на по-популярни производители на компютри като Dell и MSI Computers и на по-малко познати фирми като французите от Archos например, става повече от ясно, че въпреки икономическата криза 2009 г. никак няма да е скучна, когато става дума за пазара на най-миниатюрните компютри - този на нетбуците. А какво по-хубаво за крайните потребители от силната конкуренция, нали?