Стачка затвори над 50 магазина в "Мол Варна"

Стачка затвори над 50 магазина в "Мол Варна"

"Настояваме да се действа по-адекватно в условия на криза, да се привличат хора от цяла Варна"
Диана Атанасова, управител на два магазина в мола
Над 50 търговски обекта в най-големия варненски мол - "Мол Варна", в който има 140 магазина, вчера останаха затворени през целия ден. По витрините им висеше обявление за стачка с основни искания за запазване на работни места и мерки за повишаване на трудовите възнаграждения. Така също имаше и искания за по-активна рекламна политика на ръководството на мола и привличане на повече клиенти.
"Звучи нелогично тези искания да бъдат отправяни към нас, това са трудовоправни отношения между наемателите, които са всъщност работодатели на търговския персонал, каза главният мениджър на мола Ивайло Иванов. По косвени пътища разбрахме още през почивните дни за подготвяната акция, но така и не намерихме с кого да преговаряме."
По думите му исканията за привличане на повече клиенти, повишаване на продажбите и сигурност за работните места не може да бъде постигнато със затворени магазини. Иванов подчерта като нелогично и още нещо - недоволството на някои наематели от отлив на клиенти противоречи на исканията им за разширяване на паркинга. "Ако наистина не достигат паркоместа, това означава, че посетители има, въпрос на търговска политика е да ги превърнеш в клиенти", коментира той. И уверява, че всеки ден в мола влизат 7-8 хил. посетители, а в пиковете в почивните дни и през празниците достига до 18 хил. души. "Това е най-посещаваното място на Варна. Въпрос на маркетинг е да превърнеш посетителите в купувачи", коментира той. Според Диана Атанасова, управител на два магазина за козметика и участник във вчерашната стачка, ръководството на най-големия търговско-развлекателен комплекс във Варна няма достатъчно атрактивна рекламна политика, която да го превърне в привлекателно място за пазаруване и развлечения. "Настояваме да се действа по-адекватно в условия на криза, да се привличат хора от цяла Варна, а не само живеещите в квартала, каза тя. Вече има затворени 6 обекта, боим се това да не предизвика верижна реакция." Стачкуващите твърдят още, че уволнения на персонала са започнали в края на миналата година и някои от магазините са с хора под санитарния минимум. Тя и подкрепящите протестните действия искат да знаят има ли още търговци, които предстои да се оттеглят от "Мол Варна". Недоволните наематели са категорични и в това, че само в първите два месеца след откриването миналото лято интересът на варненци е бил съизмерим с очакванията им. Оттогава отливът на клиенти се превръща в трайна тенденция.
Препоръки към ръководството на комплекса вчера направиха и управители на търговски обекти, които не са се присъединили към стачката. "В световен мащаб утвърдени марки отчитат спад от 30-40 процента в последните месеци, това не можеше да подмине и Варна, казва Ефтим Русев, който е управител на магазин с 500 кв.м площ на "Есприт" и "Марко Поло". Ние печелим клиенти и бележим плавен темп на растеж, макар и не толкова интензивен, какъвто очаквахме. Той не подкрепя крайните форми на протест и смята, че негативите от стачката пряко засягат работещите магазини. Въпреки това Русев признава, че от ръководството на "Мол Варна" има какво още да се изисква. Сред основните приоритети той подрежда цветната и приятна атмосфера и по-активен календар от инициативи за привличане на посетители.
Инвеститор на "Мол Варна" беше "Интерсервиз Узунови" АД. След завършването на строителните работи и откриването на мола той беше продаден по предварително сключен договор на "Милър дивелъпмънтс". Консултанти по управлението са "Кушман и Уейкфийлд".

И друг комплекс в града имаше подобен проблем

Острият тон между наематели и мениджмънт не е прецедент за Варна. Подобна ситуация имаше през миналата година в Phoe Mall. Специалистите го оценяват като проект с лоша локация и сравнително малко разнообразие от наематели. Световни марки наеха магазини там, мотивирани от факта, че той ще е първият мол във Варна. Той отвори врати с 15 процента незаети площи. Няколко месеца след това около 20 наемателя обвиниха мениджмънта на мола в лошо управление. Собствениците смениха дружеството за управление на комплекса и намалиха наемите.