"Откраднаха" ми пари от банковата карта...Какво да правя!?

"Откраднаха" ми пари от банковата карта...Какво да правя!?

"Откраднаха" ми пари от банковата карта...Какво да правя!?
Казус:
Господин Y има наличност от 1200 лв. по сметка в дебитна карта след теглене в брой на банкомат на дата X. На следващия ден опитва да изтегли 200 лв., но банкоматът изписва "недостатъчна наличност". Веднага алармира банката, издател на картата. По закон банката изплаща щети над 300 лв., а до тази сума са за сметка на клиента. Но това става при доказване, че наистина клиентът няма вина - не е дал той картата на свой близък например, който да изтегли парите и с когото имат уговорка след това клиентът да алармира за измама... А доказването на неистинността на такава хипотеза не е лесно.
Недоразумения от такова естество могат да получат по-бързо и безболезнено за клиента разрешаване, при това в негова полза, ако е запознат със съществуването и дейността на Помирителната комисия за извънсъдебно разрешаване на спорове при извършване на преводи и използването на електронни платежни инструменти. Това сложно наименование означава, че съществува комисия, която се занимава с разрешаване на спорове между клиент и обслужващата го банка при въпроси,
отнасящи се до нареждане или получаване на пари по банков път (в страната или презгранично), използване на дебитни и/или кредитни карти.
Тоест клиентът има алтернатива, ако при спор с банка остане неудовлетворен от действията й, вместо директно да прибягва до услугите на съда например или спорът да остане неразрешен. И тази алтернатива е по-евтина и по-експедитивна. Но за да си търси правата, всеки потребител трябва да е запознат с тях.
Комисията
Според Закона за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи (по-известен като Закон за плащанията) в помирителната комисия влизат двама представители, излъчени от Асоциацията на банките в България, двама, определени от Комисията по търговия и защита на потребителите, и председател, определен от управителя на БНБ. Основните спорове, които може да се разглеждат в помирителната комисия, са например неизвършен в срок или въобще неизвършен превод, неправилно начислени такси, както и спорове във връзка с издаването и използването на банкови карти.
Едни от най-честите случаи, при които клиенти изпадат в спорове с техните банки, са при неправомерно теглене на пари от карта или измами, свързани с плащания с кредитните карти. В тези случаи обикновено се спори за истинността на неправомерно извършеното плащане. Според сега действащия закон за плащанията (в момента има нов законопроект, който предстои да бъде внесен в парламента) банката възстановява при измама с карта суми над 300 лв. при доказване, че транзакцията е била неправомерна. Но именно доказването на тази неправомерност е доста трудно за клиента. Друг възможен казус е неправилно събрани такси при преводи.
Важно е обаче спорът да е имуществен. Ако не е изпълнено например административно разпореждане на закона - липсва на видно място дадена информация, която се изисква да бъде поставена на такова, комисията не би могла се намеси. В такъв случай клиентът може да се обърне към БНБ, в чиито правомощия е упражняването на платежен надзор. В случай на претенции и спорове във връзка с кредити помирителната комисия също няма отношение. Такива спорове може да се решават от помирителни комисии към Комисията за търговия и защита на потребителя съгласно Закона за защита правата на потребителя.
Помирителните предложения, които предлага комисията, не са задължителни за страните.
Процедурата
Преди клиентът да се обърне за помощ към помирителната комисия, задължително трябва да е подал възражение/молба до банката. Освен това трябва да бъде спазено и още едно изискване - банката да не е отговорила на възражението на клиента или ако е, този отговор да не го удовлетворява. Едва след това клиентът може да се оплаче и в помирителната комисия. Съгласно изискванията на закона всяка банка трябва да има ред за оплакване (рекламационно производство).
След като неудовлетвореният от отговора на банката клиент подаде заявлението до комисията, тя го изпраща на съответната банка. Тя трябва в 10-дневен срок да даде становище по него и да представи доказателства.
При постъпване на възражението комисията първо преценява дали спорът е от нейните компетенции, дали възражението е подадено според изискванията, дали са представени необходимите доказателства. Едва след това се дава ход на делото - възражението с приложенията към него се изпраща на банката. След като кредитната институция представи своето становище и доказателства, помирителната комисия го изпраща отново на недоволния клиент. Така му се дава възможност да вземе отношение и по отговора на банката. След като се съберат тези становища и се представят доказателства, комисията в закрито заседание разглежда спора и предлага помирително предложение на двете страни. Има възможности двете спорещи страни да се срещнат по време на процедурата.
Ако клиентът и банката не постигнат спогодба, тогава комисията предлага вариант на решение на спора. Двете страни трябва в 10-дневен срок да отговорят дали приемат или не предложения вариант. Ако приемат предложението на комисията, то придобива сила на спогодба и се изпълнява. И така спорът се прекратява.
Какво трябва да съдържа възражението на клиента
Възражението пред помирителната комисия, което подава клиентът, след като вече се е отнесъл и към самата банка, трябва да съдържа:
- наименование на комисията
- трите имена, ЕГН, адрес на подателя на възражението
- за юридически лица и еднолични търговци - седалище, наименование, адрес за кореспонденция
- наименование и седалище на банката, срещу която се подава възражението
- изложение на фактите по спора
- формулиране на искането
- описание на документите, приложени към възражението.

Прилага се и декларация, че спорът е бил отнесен към съответната банка и тя не е отговорила или отговорът не удовлетворява клиента. Освен това в
момента на подаване на възражението клиентът не трябва да е отнесъл същия спор пред съд или друга помирителна институция, както и да не е сключил с противната страна спогодба.

Внимание!
Всеки клиент, който се е сблъсквал със ситуация на изясняване на платежен спор с банка, би трябвало да е информиран за съществуването на помирителната комисия. Според изискванията на закона в отговора по рекламацията на клиента банката трябва изрично да посочи, че ако не е удовлетворен, той може се обърне към помирителната комисия.