Корпоративен профил - "Алкомет"

Корпоративен профил - "Алкомет"

Корпоративен профил - "Алкомет"
"Алкомет"
[6AM]
Визитка
Адрес: Индустриална зона, 9700 Шумен, България
Телефон 054 858 601
Интернет адрес: www.alcomet-plc.com
Акционерен капитал: 17.59 млн. лв.
Изпълнителен директор: Хюсеин Йорюджю, Хюсеин Индже
Шуменското металургично предприятие "Алкомет" е основен български производител на алуминиев прокат, пресови и валцови изделия от алуминий и алуминиеви сплави. Компанията има дългогодишни традиции в цветната металургия и е изключително експортно ориентирана, след като около 85% от продукцията се изнасят за външните пазари - основно страните от Западна и Централна Европа. Търсенето на продукцията й е в пряка зависимост от състоянието и тенденциите в секторите автомобило- и машиностроене, строителство и вътрешно обзавеждане, където се използват преработените от алуминия изделия.
Логично на фона на световната икономическа криза и зависимостта си от чуждите пазари шуменското предприятие търпи преки негативни ефекти, които се отразяват и на финансовите и производствените му резултати. Компанията приключи миналата година на печалба от 842 хил. лв., като това е близо 5 пъти спад спрямо постигнатото година по-рано. Продажбите намаляха с над 11 на сто спрямо 2007 г. до около 224 млн. лв.
Очаквано от анализаторите основният удар за завода дойде през последното тримесечие на 2008 г., когато беше отбелязан спад от 37 на сто на оборота. Ключов фактор за слабите резултати се оказа кризата в автомобилната индустрия и строителството в Германия, Италия, Испания и Англия. Пазарите на тези страни формират над една трета от годишния оборот на "Алкомет". През последните три месеца на 2008 г. предприятието е продавало средно 7815 тона продукция при над 11.4 хил. тона средно за периода януари - септември. Под влияние на свитото търсене и потребление бе отбелязан и спад на премиите на преработвателните дружества на европейския пазар.
Наред със забавянето в отчетения физически обем продажби в тонове по-силно се оказа въздействието на спада на цените на алуминия на международните пазари. Цветният метал, който формира значителна част от себестойността на изделията на "Алкомет", регистрира срив на котировките си от над 30% на Лондонската борса за метали през последната четвърт на миналата година. Неминуемо това доведе до понижение и на цените на продукцията на шуменския завод.
В същото време дружеството не можа да компенсира забавянето на продажбите напълно с ограничаване на оперативните си разходи. Последните се понижиха с 10.3 на сто до 215.6 млн. лв. Монополистите оказаха допълнителен натиск върху конкурентоспособността на предприятия като "Алкомет", като докладът за дейността на дружеството показва увеличени разходи от повишението на цената на електроенергията и особено на природния газ през последното тримесечие на годината.
Най-голямо притеснение сред инвеститорите предизвиква фактът, че дружеството работи под считаните за нормални показатели за ликвидност в сектора си, като текущите активи не покриват текущите задължения от края на 2007 г. насам. Краткосрочното финансиране с привлечени средства от банки нараства с над 14% спрямо същия период на 2007 г. Според мениджмънта това е индикатор за финансовата стабилност на компанията, завоювания имидж на добър кредитополучател, както и доказаните възможности за погасяване в кратки срокове. Според анализаторите обаче това излага предприятието на риск от изпадане в ликвидна криза и евентуална неплатежоспособност. Текущите задължения надхвърлят текущите активи, което принуждава предприятието да заема все повече пари от банките, за да си осигури оборотен капитал. В същото време паричните наличности на предприятието се стопяват два пъти до 575 хил. лв. Паричните наличности в момента се считат от анализаторите за най-важния актив на предприятията, тъй като те гарантират способността им да посрещат краткосрочните си задължения.
Борсовото представяне на "Алкомет" не се различава значително от целия български пазар последната година. Акциите на дружеството претърпяха срив в стойността си, като книжата са загубили близо 87% от капитализацията си спрямо спад на основните индекси от 75-80% за последните 12 месеца.
SWOT анализ
Силни страни
Силно диверсифицирани пазари
Дългосрочни договори с клиенти
Слаби страни
Ниска ликвидност
Големи краткосрочни задължения по привлечени средства
Възможности
Намаляване на себестойността на продукцията след инвестициите в модернизация
Проекти за продажба на крайни алуминиеви изделия, които ще са с по-висока добавена стойност
Опасности
Рязко свиване на европейския пазар през следващите години заради кризата
Възможни проблеми с платежоспособността и недостиг на паричен ресурс
Компанията в числа
26.75 млн. лв. пазарна капитализация към 13 февруари
15 лв. максимална цена за последните 52 седмици
1.35 лв. минимална цена за последните 52 седмици
1.49 лв. последна цена за 13 февруари
Мнения

Тамара Бечева, финансов анализатор, "Елана трейдинг"


Пазарната ликвидност на "Алкомет" намаля през последните месеци, но това не предотврати спада на цената на акцията. Позицията изгуби около 27% от началото на годината и въпреки че се представи малко по-добре от други индустриални компании, достигна до ниво 1.35 лв. за акция. Намалението на цената на алуминия през последните месеци има положително влияние върху нормата на печалба, но това се компенсира в значителна степен от евентуалното свиването на крайните цени на продукцията и спада на търсенето.

Над 80% от приходите на дружеството са реализирани от износ, което го поставя в неблагоприятна ситуация предвид световната криза и свиването на потреблението. Декември и януари по принцип са месеци на профилактика за "Алкомет" и това намали загубите от газовата криза в началото на годината. Въпреки това компанията отчете около 50 хил. лв. преки загуби на ден и около 450 хил. лв. непреки, които смята да компенсира с увеличение на производството на по-късен етап.

Александър Пеев, финансов анализатор, "Прайм пропърти БГ"

Мечките завариха цеховете на "Алкомет" с липса на собствени оборотни средства, висок финансов ливъридж (дълг/активи от 64%) спрямо европейските си конкуренти (18 - 30%), нисък коефициент на лихвено покритие от 2.76 спрямо средния за отрасъла в ЦИЕ от 30 или според z-теста на Олтман - необходимост от дю дилиджънс (финансова оздравителна програма). Въпреки мащабните инвестиции, качественото управление на продуктовия микс и завоюването на нови пазари вероятността от загуба през 2009 г. е висока, тъй като бизнесът на дружеството е функция от силно цикличните отрасли - машиностроене и строителство. Неефективното хеджиране с форуърдни контракти, свиващо нетните активи с 6.3 млн. лв., ЗУНК дългът и рязкото спадане на суровината утежняват финансовото му здраве, но ако заводът устои на кризата, ще отбележи значителни ръстове на приходи и положителни алфи в резултат от по-бързото възстановяване на западноевропейските икономики.