И висшата мода иска финансова подкрепа

Цялата италианска модна индустрия иска държавна помощ, но най-настоятелни са ексклузивните марки, които в последно време загубиха богатите си клиенти, пише Ройтерс.
Модни къщи като Valentino и Roberto Capucci вече не могат да намерят купувачи за ръчно шитите си модели, които могат да струват до 10 хил. евро.
Италия вече отдели 1.7 млрд. долара за производителите на коли и над 15 млрд. долара за банките, затова и модните компании се надяват да бъдат следващите в полезрението на правителството.
Една от римските модни къщи, Gattinoni, отчита спад на продажбите на висша мода с 40 на сто миналата година, което доведе и до първата й годишна загуба в 62-годишната й история.
Организаторите на Седмицата на висшата мода в Рим обявиха, че заради кризата трима дизайнери са се отказали от шоуто.
С помощта на адвоката Санто Версаче от известната фамилия Доминела започна да лобира пред държавата за 30-процентно данъчно облекчение.
Армандо Бранчини от InterCorporate е скептичен за спасяването на модните икони. "Ако наличието на култура, занаятчийска ценност и традиция е достатъчна причина за получаване на държавна помощ, то това ще важи за 99 на сто от италианските потребителски стоки", каза Бранчини, анализатор на модни компании.
Висшата мода е много малка част от модния сектор в Италия и държавата може да реши да подпомага текстилната индустрия като цяло, каза той.
Марела Ферера обаче е решила да се адаптира към новите условия, като се опитва да предлага по-ниска цена за ръчно направените дрехи. "Обличам същите фамилии, но вместо да поръчват дреха за 25 хил. евро, те вече се ограничават до 7-10 хил. евро", каза тя. Повече се търсят рокли за 3 хил. евро, а не творения, достигащи 50 хил. евро.
Други дизайнери не са готови да се откажат толкова лесно. Ренато Балестра смята, че продажбите му са паднали значително, макар и да не очаква държавна помощ. Въпреки всичко той не иска да прави компромиси. "Ако искаш колекция от истинска висша мода, то трябва да я направиш такава, а не да заприлича на pret-a-porter", каза той. Да, има криза, но това не значи, че трябва да се върнем да живеем в пещерите, каза Балестра.