Продажбите на мобилни телефони спадат

Продажбите на мобилни телефони спадат

Проникването на мобилни услуги в страната е достигнало 142%, сочат данните на мобилните оператори, а според веригата "Германос" активните карти са надминали 11 млн. Само за миналата година нови клиенти на мрежите са станали 1.1 млн. българи.
Продажбите на апарати в по-голямата си част (около 60% по неофициална информация) се извършват през мобилните оператори в техните собствени търговски обекти. Освен на собствени магазини трите оператора - "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател", разчитат и на свои ексклузивни партньори като Handy, 2be, Germanos.
Официална статистика за броя на продадените апарати и тяхната стойност отсъства. Въпреки това оценките на търговците са за между 1 и 1.8 млн. продадени бройки. За
стойността им никой не се наема да направи оценка. През последните месеци заради все по-осезаемите последици от глобалната икономическа криза продажбите на мобилни телефони намаляват. Според представителите на различни вериги спадът на продажбите през последните месеци е между 10 и 30 на сто. По неофициални данни българинът купува мобилен телефон веднъж на две до три години.
"Спадът на продажбите при нас е около 20%", казва Петър Петров, търговски директор на "Авенир телеком" - България. Преди около две години компанията купи веригата магазини "Да-Да", които сега оперират под марката Internity. Според Петров спадът при новите абонати е в порядъка на около 20%, а при продажбата на "сим фри" телефони - над 50%. От "Хенди" говорят за още по-голям спад - спрямо ноември продажбите на мобилни телефони през февруари при тях са намалели с 30%.
Кризата удря и в друго направление - според Станислава Арнаудова, изпълнителен директор на 2be, "по-голямата част от клиентите влизат в магазините с презумпцията да пазаруват на лизинг". Според нея около 70% от покупките на мобилна техника традиционно са на изплащане. В последните месеци обаче заради затягането на кредитирането одобрението от страна на банките и лизинговите компании е едва около 25%. Някои компании като "БНП Париба лични финанси" вече не предлагат лизинг за мобилни телефони. А останалите одобряват лизинг за телефон само на свои бивши клиенти с добро кредитно минало.
Повече за пазара на мобилни телефони четете в новия брой на "Капитал"
Кои са най-купувани

Липсва официална статистика за най-продаваните марки телефони в страната. По неофициални данни най-голям пазарен дял държи "Нокиа" (Nokia) с над 60%. 25% е делът на "Самсунг" (Samsung), следват "Моторола" (Motorola), "Сони Ериксон" (SonyEricsson) и LG. "Алкател" (Alcatel) и "Водафон" (Vodafone) са марки, които са продавани главно заради високите субсидии от страна на мобилните оператори. Най-търсени са телефоните в ултраниския (до 30 лв.) и ниския ценови сегмент (до 100 - 150 лв.). Средната цена на свободна продажба е около 150 -180 лв. В България все още водещ мотив за покупка е цената. Марката, доверието и съветът на други потребители също играят голяма роля при покупката. В момента най-много се търсят евтини телефони със сравнително издръжлива батерия. През миналата година най-търсена екстра е била добрата камера, а през тази се очаква да се повиши интересът към т.нар. data телефони.