Заздравяването на паричните потоци е ключово за справяне с кризата

В условията на задълбочаваща се световна финансова и икономическа криза планирането на възможните сценарии, заздравяването на паричните потоци и активната комуникация с всички засегнати страни са основните фактори, които биха помогнали на компаниите да превъзмогват на икономическата буря. Това посочи като основни насоки за корпоративни действия в момента, съдружникът и вицепрезидент на международната консултантска компания AT Kearney Ян ван дер Оорд, на конференцията провела се по-рано днес с участието и високопоставени мениджъри от предприятия с местно и регионално значение.
Оорд представи корпоративният поглед върху ефектите и нужните мерки за адекватна реакция срещу последствията от разрастващата се криза беше основната тема на дискусията. Според консултанта основните насоки за действие в настоящата кризисна ситуация са няколко
1.Планиране на сценарии (Scenario planning). При работа следваща този подход, всеки мениджър би трябвало да разгледа потенциално намаление в продажбите на компанията със съответно 20%, 40% и 60%. Обсъждайки всяка от тези възможности, мениджърите трябва да вземат под внимание всички аспекти на дейността на дружеството и да оценят спрямо новата икономическа ситуация потенциалните рискове, възможности и заплахи. В моменти на глобална криза, основен момент трябва да е управлението на риска, преценката за навлизане на нови продукти или пазари, изборът на най-ефективните сегменти и производства.
2. Заздравяване на паричните потоци (Healthy cash flow). Развитието на този процес в една компания трябва да се фокусира около осигуряването на нужната ликвидност особено в краткосрочен план, за предприятието. Много важен момент се явява преструктурирането и рефинансирането на дълга, както и т.нар. "сорсинг". Според Оорд извършването на оценка на преките конкуренти на дружеството, разглеждане ефективността на персонала и правилното ценообразуване могат също да спомогнат за осъществяване на този процес.
3. Поддържане на корпоративното здраве (Corporate fitness). Това Оорд съпостави с поддържането на инерцията от растежа. При една ранна, адекватна оценка за потенциалните заплахи и последващо преструктуриране на компанията, неизбежните дъна на бизнес циклите могат да бъдат ограничени, коментира той. Друг важен аспект за финансовото здраве на едно предприятие е бенчмаркингът.
4. Комуникация със всички засегнати страни (Communication with the stakeholders). Изграждането на по-добри връзки с всички засегнати страни е също ключово, поясни Оорд, колкото и трудно е да се поддържат в подобна ситуация.
5. Възползвай се от възможностите (Capture opportunities). Според Оорд адекватната оценка на възможностите в момента на пазара могат значително да помогнат на компаниите да се възползват от изникащите възможности от кризата. Ако преди една година всички оценки на компании и активи бяха силно завишени, то те вече се нормализират и дори са сравнително атрактивни за дейстие.
А какво мислят мениджърите?
Голяма част от тези препоръки под една ли друга форма вече се прилагат от мениджърите, което стана ясно от дискуцията с някой от тях. Навременната и точна реакция от страна на корпорациите, може сериозно да подобри показателите на компанията, но не и да предотврати ефектите от кризата върху нейното представяне. По думите на мениджърите, действията на държавата остават значим фактор в изграждането на фирмената политика на всяко дружество.
Според Огнян Траянов, президент на "ТехноЛогика", преструктурирането на всяка компания е задължително по време на криза. По думите му изграждането на "екосистема от партньори", подобряване на събираемостта на вземанията, управлението на риска и диверсификацията са от съществено значение за ограничаване на ефектите на кризата.
Телекомуникационният бизнес се справя с кризата по-скоро чрез фокусирането върху нови ниши. Според Андреас Майерхофер, главен директор маркетинг към "Мобилтел" осигуряването на нови приходни потоци чрез навлизането на нови пазарни ниши са ключови за компанията към момента. В тази връзка компанията активно се търси пазарна ниша в интернет базираната телевизия, продажбата на преносими компютри с устройства за мобилен интернет, комуникациите с цел заплащане на услуги като например sms паркирането. Въпреки предприетите драстични мерки, Майерхофер изрази критика към финансовия сектор и неспособността да осигурява нужните количества парична маса на пазара и към държавата за неосигурените инфраструктурни условия.
Според Любош Павлас, главен изпълнителен директор на "CEZ България" и Алеш Дамм, главен оперативен директор на "CEZ България" независимо от предприетите програми за осигуряване на ефективност, икономии от мащаба и пълна интеграция на предприятията в групата, дружеството усеща ефектите на кризата. Мениджърите изразиха критика към държавата основно по темата либерализация на енергиния пазар в страната и ценовите регулации. По думите им CEZ като социално отговорна компания залага на социални мерки за подпомагане на клиентите и доставчиците си, както и на агресивни инвестиции в ключови за компанията звена, с цел по-бързото подобряване на пазарната конюктура за самата компания и нейните партньори.