Сблъсък за цени между доставчиците и веригите
Договарянето на нови условия между големите вериги и българските производители е на път да прерасне в търговска война, съпроводена от административни жалби. Доставчиците твърдят, че са подложени на безпрецедентен натиск от веригите да свалят цените, което силно ще намали конкурентоспособността им и ще влоши допълнително техните финансови резултати, вече пострадали от кризата. Според хипермаркетите исканията за по-големи отстъпки са нормална практика с цел да се намали цената за крайните потребители, която става водещ критерий за купувачите в условия на криза.
"В процеса на подновяване на търговските договори големите вериги ултимативно поставят въпроса за по-големи отстъпки", съобщи председателят на надзорния съвет на "Арома" Лукан Луканов в интервю пред "Дневник". По думите му в тази ситуация вариантите пред доставчиците са два - или да компенсират с увеличение на цените и така да стимулират инфлацията, или да намалят печалбите, за което според Луканов капацитетът на бизнеса вече е изчерпан. Председателят на асоциацията на производителите на растителни масла и маслопродукти Видьо Видев също каза, че хипермаркетите използват всякакви възможности да свалят допълнително цените. "Постоянно се поднасят най-различни поводи - акции, годишнини, промоционални кампании", коментира той. Натискът според Видев ще доведе до рязко влошаване на качеството, което в крайна сметка е в ущърб на потребителите.
"В сегашната ситуация оформянето на линии от артикули с по-ниски цени е съвсем логично и пазарно обусловено", коментира търговският директор на "Пикадили" Дарко Вукович. Според него това ще е от полза на крайния клиент. От веригата магазини "Европа" съобщиха, че засилената конкуренция и навлизането на големи международни играчи в сектора кара търговците да търсят по-добри условия от доставчиците. Освен това по-големите обеми на продажба предполагат и по-големи намаления в цената.
Според Луканов натискът е само върху българските производители. "Сега ние плащаме с 45-50% повече за достъпа до международните вериги в сравнение с чуждите компании, които се договарят директно с централите им", каза той и допълни, че така пазарът се изкривява сериозно. Генералният мениджър на "Кауфланд България" Димитър Спасов отрече подобен подход. "Мога да кажа, че дори българските доставчици се третират с предимство", каза той.
За изпълнителния директор на камарата на индустриалните хлебопроизводители Борис Инчев по-сериозен проблем е забавянето на разплащанията с доставчиците от страна на отделни вериги. "Получаваме много сигнали за забавени с месеци разплащания", каза и Видьо Видев. "Кога ще се получат парите зависи от вида на продукта и бързината, с която той се продава", е отговорът от "Европа".
От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България се готвят да подадат жалби до комисиите за защита на конкуренцията и на потребителите, ако проблемът не се реши в кратки срокове, каза Луканов, който е зам.-председател на организацията. Какви конкретни мерки ще се предприемат ще стане ясно следващата седмица, когато предстои среща на големите браншови сдружения. По думите на Луканов се обсъжда и вариант стотина предприятия да спрат доставките за една от веригите.
Според различни проучвания средно за страната около 20% от търговията на дребно минава през големите търговски вериги. За големите градове процентът е по-висок. Прогнозите са, че делът ще продължи да се увеличава с навлизането на нови играчи и разширяването на настоящите.
Спорът между веригите и доставчиците се оказа принципен проблем, който в края на февруари влезе в полезрението и на Европейския парламент. Големите вериги в цяла Европа злоупотребяват с господстващото си положение на пазара и предизвикват снижаване на цените за доставчиците, се казва в декларация на ЕП, цитирана от британския в. "Индипендънт".