Кризата на българския автопазар се задълбочава

Кризата на българския автопазар се задълбочава

Заради намаленото търсене на лекотоварни автомобили &quot;Пежо&quot; предлага 15% отстъпка за моделите на склад и изгодна фиксирана лихва<br />
<br />
Заради намаленото търсене на лекотоварни автомобили "Пежо" предлага 15% отстъпка за моделите на склад и изгодна фиксирана лихва

Тежките дни за търговците на нови автомобили в България изглежда тепърва предстоят, показват разпространените данни за пазара от Асоциацията на автомобилните производители (ААП). През януари и февруари тази година са били продадени общо 4645 нови леки и лекотоварни автомобили, камиони, автобуси и мотоциклети срещу 9290 година по-рано. Продажбите са точно наполовина по-малко, докато през януари спадът беше почти 47%. Първенството по този показател държи декември 2008 г., когато сривът беше 76%.
Стряскащ е спадът при продажбите на нови автобуси - близо шест пъти (12 срещу 71) и товарните автомобили - повече от три пъти (183 срещу 614). Притеснително е и намалялото с над 70% търсене на малки и средни ванове, използвани масово от фирмите.
Обяснението за намалените продажбите е ясно - финансовата криза, която накара част от хората и фирмите да отложат покупката на нов автомобил, и затегнатият режим за отпускане на заеми и сключване на лизингови договори.
Прави впечатление, че все още при луксозните марки спадът в продажбите е по-малък, отколкото при по-масовите. Символично е, че в топ 10 на най-продаваните марки за първи път влезе БМВ със 110 сделки, а следващата позиция е за "Мерцедес" със 107. "Ягуар" пък е една от петте компании с по-добри продажби от миналата година - пет срещу нито една. Най-голям повод за оптимизъм като че ли имат в "Субару", тъй като през януари и февруари 2009 са намерили 55 купувача срещу 30 през миналата година.
Данните за първите два месеца на годината подсказват, че тази година ще имаме нов лидер - "Порше БГ" с "Фолксваген". Компанията излезе уверено начело с 555 сделки и пазарен дял от 12.47%, докато година по-рано заемаше четвъртата позиция. Вторият - "Автомотор корпорация" със "Ситроен", има 471 продажби (10.58%) въпреки поръчката от над 200 автомобила за нуждите на МВР. Третото място е за "Мото-Пфое" с "Форд". Миналогодишният лидер "Опел" е на пета позиция с 321 продажби.
Поглед в търсенето по класове показва пренасочване на интереса към компактните (градски) автомобили, на които се дължат почти 22% от сделките, за сметка на тези от масовия среден клас.
Кой продаде повече*      
Марка 2008 г. 2009 г.  
"Субару" 30 55  
"Ягуар" 0 5  
"Ланча" 0 1  
"Дайхацу" 0 1  
*За януари и февруари по данни на ААП