Световната автомобилна индустрия продължава да страда

Световната автомобилна индустрия продължава да страда

Автомобилната промишленост и свързаните с нея сектори продължават да регистрират главозамайващи понижения на производството и продажбите през последните месеци. Рязкото свиване на ключови пазари като САЩ и Европа води след себе си до значителни загуби за компаниите в сектора и отчаяни мерки за преодоляването им.
Сравненията с 2008 г. показват огромни намаления в готовата продукция, завършена през януари и февруари, сочат данни на Ройтерс. За двата месеца Турция регистрира спад от 63%, а Русия съответно от 33% и 38%. Понижението на януарското производство в Мексико, основен доставчик за американския пазар, е 50.9%.
Лидерът на пазара на луксозни модели автомобили, немският консорциум БМВ, също не беше пощаден от съкратеното търсене. Оперативната печалба на компанията за последното тримесечие на 2008 г. е със смайващите 78% по-ниска от предхождащата я година и достига едва 1.18 млрд. долара.
От загубите на автомобилните производители логично страдат и доставчиците на части за продукцията им. След като американските производители на автомобилни части поискаха 18.5 млрд. долара под формата на държавна помощ, за да успеят да се справят с ефектите на кризата, "Тойота" изрази съмнение, че средствата ще са достатъчни за балансиране на сектора. Друг голям производител - немският Continental, съобщи, че е принуден да затвори два завода в Европа, за да ограничи разходите си. Засегнатите производства на гуми в Хановер и Клероа осигуряват работа на 2 хил. души.
Основен метод за ограничаване на производствените разходи, които компаниите успяха да договорят с профсъюзите, е контролираното намаляване на заплатите и работното време. За 2009 г. Volvo успя да спести 56.7 млн. долара, а Ford - близо 500 млн. долара, преговаряйки със своите работници за поносим спад в заплащането. Британското подразделение на Toyota предпочете да съкрати работното време на своите заводи с 10%.