Авиокомпаниите спешно търсят начини за ограничаване на разходите
Повишаването на ефективността на и намаляването на разходите на авиокомпаниите се превърнаха в приоритет пред мениджърите им в контекста на задълбочаващата се световна финансова и икономическа криза. Лидерите в бранша спешно търсят начини за оптимизация на дейността си след като свитото потребление на услугите и намалялото търсене от страна на потребителите заплашва много от дружествата в сектора.
Шокът, който рекордните цени на петрола от $147 за барел през юли 2008г. оказаха върху световната промишленост, логично повлия и върху авиопревозвачите. В опитите си да ограничат това основно перо от разходната част на своите бюджети, много от компаниите се обръщат към т.нар. "зелени горива". Според анализатори, цитирани от Ройтерс, в близко бъдеще е напълно вероятно авиолиниите да преминат на по-евтиния и по-чист еквивалент на използвания сега керосин. Били Глоувър, директор по екологичните въпроси на "Боинг" (Boeing) предполага, че търговската употреба на биогоривата в сектора ще се осъществи е период от три до пет години.
Въпреки че началните обеми на зелените горива за авиокомпаниите ще бъдат малки, което значително ще оскъпи тяхното използване, ексерти предричат, че в най-скоро време тази алтернатива ще е напълно приемлива. Според Ройтерс, разноските за керосин на Луфтханза(Lufthansa) за 2008г. се равняват на 5.4 млрд. евро или близо 22% от приходите на дружеството за годината. Подобни разходи могат да се повторят в най-скоро бъдеще, смята Щефан Гемков, главен изпълнителен директор на консорциума. Според него, цените на петрола няма да се стабилизират и ще нараснат значително в краткосрочен план.
Докато технологичните спънки за разработването на примамливо от търговска гледна точка екологично гориво забавят навлизането му на пазара, компаниите се съсредоточават върху други методи за оптимизация на дейността. Германският авиопревозвач, вижда такава възможност в обновяването на самолетите си. Всяко ново поколение е значително по-икономично и ефективно, което сериозно ограничава разходите за всеки полет. По данни, цитирани от Ройтерс, Луфтханза планира да намали средната възраст на въздушната си флотилия със 7% до края на 2011г., което означава средна възраст от 10.5 години за самолет. Подобно постижение обаче остава далеч от младите машини на "Райънеър" (Ryanair) със средна възраст от 2.5 години.
Третият основен метод за повишаване на ефективността на един авиопревозвач е подобряването на управлението на въздушните маршрути, смятат експерти. Избирането на по-преки пътища и преодоляването на политическите разногласия по темата може да доведе до огромни количества спестено гориво. Значителен пробив в тази насока постига превозвачът "Емирейтс" (Emirates) - първата компания в света, пуснала официална линия преминаваща над Северния полюс. Осъществяването на пътуването от Дубай до Сан Франциско по този маршрут може да спести до 7600 л. гориво на курс.