Японските производители на битова електроника се освобождават от непрофилни активи

Японските производители на битова електроника се освобождават от непрофилни активи

Японските производители на битова електроника се освобождават от непрофилни активи
Производителите на електроника, които станаха символ на японското следвоенно икономическо чудо се оказаха сред най-засегнатите от икономическата криза.
За да се разбере проблема, с който се сблъскват японските компании от сектора е достатъчно да се погледне в който и да е голям магазин в токийския район Акихабара – световната столица на битовата електроника. Там продават мобилни телефони деветте местни производители. В отдела за битова техника пет от тях продават от прахосмукачки до сокоизтисквачки.
А три в същото време са доставчици и на самите ескаватори, монтирани в магазина. Иначе казано на пазара на японската битова техника работят прекалено много компании, които се занимават с производството на прекалено голяма гама продукция, като артикулите при всички тях се препокриват, пише в обширен коментар "Економист".
Тази "супермаркетна" стратегия, при която дружествата пускат пипалата си в множество области, работеше добре във време на невероятния икономически бум в периода от 1960 – 1990 г.
Електронните устройства с етикет "Произведено в Япония" завоюваха палмата на първенството по качество и попътно поставиха кръст на електронната индустрия в САЩ. Потребителите в Япония а и по целия свят ги разграбваха като горещи пирожки, като в резултат на това Токио имаше огромен търговски излишък и напрегнати търговски отношения с останалия свят.
Компаниите от сектора ставаха все по-големи, като сега имат до 500 афилирани дружества – от ресторанти до турагенции.
Всичко това можеше да продължи, ако глобалната рецесия не беше открила дълбочинните проблеми в сектора.
Търсенето на битова техника се срина катастрофално. Силната йена сдържа износа. Само за последната година японската валута се покачи с 67% спрямо британския паунд и с 75 на сто спрямо южнокорейския вон.
Така че експортноориентираните стоки, които надхвърлят 50% от продажбите на някои японски компании стават все по-скъпи за чуждите пазари. При това цените на комплектуващите компоненти бързо падат, обемът на ненатоварените мощности се увеличава, а маржът става все по-малък.
Мобилният телефон iPhone на американския гигант Apple практически цялостно се състои от японски компоненти, но повечето от доставчиците имат рентабилност от под 5 процента.
Ако само преди три месеца секторът очакваше печалби, то в момента японските гиганти на битовата електроника очакват огромни загуби. Sony съобщи вече, че очаква за годината оперативни загуби от 260 млрд. йени (2.6 млрд. долара), а уелският й шеф Хауърд Стрингър отчаяно се опитва да преодолее вътрешната съпротива и да преструктурира бизнеса.
Опитите му, датиращи още от назначаването му през 2005 година да разпродаде всички непрофилни активи и да остави без работа над 16 хил. служители срещат силно недоволство.
Преди месец Стрингър заяви, че "приемането на тези крайно неприятни решения трябва да стане изключително бързо в името на оцеляването". Аналогична е ситуацията и при основните конкуренти. Очаква се Panasonic да обяви чиста загуба от 380 млрд. йени за финансовата 2008 г.
Hitachi и Toshiba, които произвеждат от ядрени реактори до тостери изпитаха критичен удар вследствие на спада в продажбите на микрочипове.
Очакваните от тях загуби са за 700 и 280 млрд. йени съответно. Sharp, NEC и Fujitsu също очакват загуби. Един от признаците за това е призива на ръководството на Fujitsu неотдавна да призоват своите служители, които само в Япония са над 100 хил., да купуват собствената си продукция.
През миналата седмица акциите на Hitachi и NEC се понижиха до най-ниското за последните 30 години ниво. Всичко това принуди електронните гиганти да действат бързо – всички те единодушно обявиха съкращаването на работни места и закриване на предприятия, като направиха това по нехарактерен за корпоративна Япония краен начин, коментира изданието.
Топ-мениджмънтът на тези дружества отдавна знаеше, че компаниите им са в критично състояние, но подобно на Стрингър се сблъскваха със силна съпротива на всякакви промени.
Затова неохотно се отказваха от проекти и съкращаваха непечеливши подразделения. Допълнително самурайската етика изисква да се сражават до трагичен и благороден края, но да не се предават (последното в превод на корпоративен език означава поглъщане).
Първите признаци на промените се появиха през декември миналата година, когато Panasonic реши да придобие мажоритарния пакет в Sanyo Electric за около 9 млрд. долара.
Panasonic получава от Sanyo печеливши технологии за производството на соларни батерии, но ще трябва да се освободи от много странични и крайно губещи дейности.
Вместо консолидация компаниите се придържат към стратегията на "вътрешни сливания и поглъщания", съгласно която някои подразделения се продават на чужди компании или се закриват.
В резултат на това компаниите от сектора намаляват диверсифицираните си производства. Sony, която се съсредоточава в медийните технологии, продаде подразделението си за микросхеми Cell на Toshiba, която е специализирана основно в полупроводниците. Sharp и Pioneer обявиха алианс, чиято цел е да обединят технологиите си за производство на устройства с течни кристали.
Друга опасност за японския сектор за битова електроника е нескриваните амбиции за експанзия на южнокорейските Samsung и LG и китайската Haier, които са в състояние да залеят света с висококачествени и евтини стоки.