Суперевтиният автомобил на "Тата" атакува пазарите в понеделник

Суперевтиният автомобил на "Тата" атакува пазарите в понеделник

Представянето на "Нано" миналата година предизвика фурор и анализаторите очакват това да се повтори и при пазарния дебют на автомобила
Представянето на "Нано" миналата година предизвика фурор и анализаторите очакват това да се повтори и при пазарния дебют на автомобила
Първите 2000 бройки от компактния автомобил "Нано" на индийския концерн "Тата мотърс" ще излязат от новата фабрика на компанията в понеделник, съобщиха световните агенции. Моделът, който още преди представянето му набра популярност като "най-евтиния автомобил в света" и "колата на народа", ще се продава за по-малко от 2000 долара - ход, който поставя основите на изцяло нова ниша на автомобилния пазар, но и който костваше на "Тата" огромни усилия, докато бъде осъществен.
Въпреки че се очаква евтиният четириместен автомобил на индийската компания да предизвика сензация на пазарите, около "Тата" са се струпали редица проблеми и това поставя под въпрос успеха на проекта. Междувременно във врата на "Тата" вече дишат компании като Bajaj, която разработва заедно с френската "Рено" собствен евтин автомобил. Моделът ще се конкурира по цена с "Нано", а освен това ще има и други сериозни предимства - като например възможност да измине 30 км с 1 литър бензин, посочва "Дау Джоунс".
Засега "Тата" си е поставила за цел да продава между 30 и 50 хил. автомобила от евтиния си модел годишно. Производственият капацитет на компанията все още е ограничен, затова концернът строи нова фабрика специално за производството на "Нано". Първият завод беше изграден успешно, след като грандиозен скандал между "Тата", правителството и фермери наложи преместването му от Западна Бенгалия в Гуджарат. Разходите по преместването, оценени на 350 млн. долара, бяха една от причините, поради които компанията обяви годишна загуба. Освен слабия финансов резултат "Тата" си има главоболия и със задлъжнялостта. Автопроизводителят има да връща на кредиторите си 2 млрд. долара, като по данни на Ройтерс крайният срок е юни. Парите бяха необходими на "Тата мотърс", за да финансира поглъщането на "Ленд роувър" и "Ягуар".
Специалният сайт на "Нано" има над 40 млн. посещения досега, а хиляди потребители на социалната мрежа "Фейсбук" от цял свят искат моделът да се продава и на техните пазари, коментира Ройтерс. Още при обявяването на проекта "Тата" фиксира индийските семейства, които разполагат с ограничен бюджет, като основната целева група на "Нано". Но компанията си не крие амбициите да завладее на по-късен етап и световните пазари с евтиния си автомобил. От 23 март "Нано" ще може да бъде намерен в дистрибуторските центрове на "Тата", а от началото на април компанията ще започне да приема заявки за доставка.