Пристанище Варна отчита ръст на контейнерните превози
Контейнерните превози на пристанище Варна са се увеличили със 17% за първото тримесечие на тази година спрямо същия период на миналата година, съобщи изпълнителният директор на дружеството Данаил Папазов. Той обясни увеличението с договорени вече сделки по вноса и износа и допълнителните услуги, които се предлагат на товародателите. През миналата година компанията обработи рекордните 157 хил. TEU (единица за малък 20-футов контейнер) и очакванията бяха през 2009 г. през варненското пристанище да преминат 200 хил. ТЕU. Папазов не се ангажира с прогноза дали тези показатели ще бъдат постигнати. Нарастването на контейнерните товари се дължи на увеличението им в района на Черно море, а в същото време възможностите за обработката им на румънското пристанище Констанца силно намаляват. Учуден съм от постигнатите резултати от пристанище Варна, защото заради кризата намаляват всички видове товари, коментира председателят на Националното сдружение на българските спедитори Георги Минчев. Той обясни, че намалява вноса на дрехи, обувки и други стоки, тъй като на пазара няма толкова голямо търсене от клиентите. Все още обаче се запазва вносът на напитки и храни, което показва, че не е намаляло личното потребление. Сдружението отчита намаление на износа с 30-40%, а на продукцията на металургията с 50%. Според спедиторите до момента например контейнери се използват за доставките на рудни концентрати и контейнерите се оказват удобен начин на транспорт. За разлика от варненското пристанище бургаското вече усеща кризата. Спадът в контейнерните превози за първите три месеца е с около 3 хил. тона, коментира изпълнителният директор на пристанище Бургас Аргир Бояджиев. Той обясни различните резултати на двете пристанище с факта, че големите контейнерни оператори се намират във Варна. По данни на варненското дружество там работят около 18 компании. Експерти от бранша твърдят, че резултатите на бургаското пристанище освен на кризата се дължат и на факта, че през последните години то предпочита да обработва предимно насипни товари. Независимо от намаленото производството на заводите в Девня и финансовата криза портът отчита увеличение с 11% на превозените товари, което се компенсира с повишения износ на зърно, съобщи още той. До момента са изнесени 600 хил. тона. За привличане на допълнителни товари ще бъде договорено откриването на редовна линия Сочи и Туапсе. През бургаското пристанище са преминали с 300 хил. тона товари по-малко за тримесечието, което се дължи на спирането на "Кремиковци" и свитото производство на предприятията от цветната металургия. Ръководството му ще привлича клиенти, като договаря индивидуални тарифи с тях. Засега двете морски пристанища нямат намерение да се преструктурират.