Ударихме се! А сега?

В един доста кишав ден обстановката по софийските улици също като времето не беше от най-приятните. Заваля сняг и по традиция хората, които трябваше да го чистят, се оказаха изненадани от това.
В резултат гражданинът Пенчо Трифонов Пенчев, докато се бореше със задръстване на изхода от "Младост", удари едно "Пежо" от по-старите. Другата кола също като неговото сравнително новичко "Рено" беше добре оборудвана със зимни гуми, имаше застраховки "Каско" и "Гражданска отговорност", а и двамата шофьори бяха възпитани хора.
Тъй като бързаха за работа, а чакането на КАТ означаваше поне още час висене, водачите на двете ударени коли решиха да се възползват от новите двустранни протоколи, които влязоха в сила от началото на годината. Пенчо веднага извади един екземпляр и двамата започнаха да уточняват събитието и да попълват документа.
На първо място, важно е да знаете, че дори протоколът да не е даден от застраховател, а разпечатан от сайта на Комисията за финансов надзор (КФН), той е напълно валиден. Документи можете да намерите на адрес www.fsc.bg <http://www.fsc.bg/>, в секция Нормативна уредба - Наредби за застрахователния пазар - в приложенията на "Наредба за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия".
Двустранни протоколи се използват само при леки произшествия, в които няма ранени, двата автомобила могат да се придвижват на собствен ход, а водачите им са съгласни чия е вината и какви са обстоятелствата. Те се попълват и само ако в произшествието не е участвал трети автомобил - в противен случай трябва да се извика КАТ. Органите на реда се викат и ако единият от водачите е употребил алкохол, ако в катастрофата е участвал автомобил с чуждестранна регистрация или такъв, принадлежащ на Министерството на отбраната или Българската армия.
Към протоколите има и доклад за застрахователната компания, който също трябва да се попълни и да се даде на застрахователя заедно с протокола. Попълването става много лесно, няма нищо специфично и по-голямата част от готовите форми съдържат празни квадратчета, които просто трябва да зачеркнете.
След като документите се попълнят в два екземпляра, те трябва в едноседмичен срок да се занесат от виновния водач до застрахователната компания, в която е сключена "Гражданска отговорност". Водачът, който не носи вината за произшествието, може по собствено желание да го занесе или до компанията, в която е сключил "Гражданска", или на тази, при която е застраховката му "Автокаско". В повечето случаи е по-добре да се отиде при застрахователя с "Каско", тъй като по тази полица обезщетенията са по-високи. Преди да платят каквито и да било обезщетения обаче, компаниите правят огледи на ударените автомобили. Застрахователните дружества обясняват, че в повечето случаи не искат допълнителни документи.
След като получат протоколите, застрахователите имат грижата да ги предадат на КАТ, откъдето отиват в една обща система. След няколко месеца тази система ще е достъпна за застрахователите, които ще определят по данни от нея и цените на "Гражданска" за отделните си клиенти.
Защо Пенчо няма изгода да излъже в протокола?
1. Двустранни протоколи се пишат само ако и двамата водачи са съгласни чия е вината и какви са били обстоятелствата при катастрофата. Ако Пенчо е виновен и иска да скрие това, вероятността другият водач да се съгласи той да поеме вината, клони към нула.
2. Другият водач няма никаква полза да излъже - данните от всички произшествия, включително и тези с двустранни протоколи, се събират в обща система. От тази система застрахователите след това ще вземат данни при определянето на цената на "Гражданска отговорност" - колите с повече произшествия ще плащат по-висока цена, т.нар. система бонус-малус.
3. При огледа на щетите, който компаниите ще поискат, ще се види кой е виновният. Шансът да се прави застрахователна измама, като се имитира катастрофа с двустранни протоколи, е точно толкова голям, колкото е и преди влизането им в сила.