Интересът към покупка на компании пред фалит расте
Кризата е довела до бум на изкупуването на компании, които са пред фалит. Това е установила в свое проучване "Томсън Ройтерс", цитирана от "Файненшъл таймс". Изследването на агенцията е установило, че сливанията и придобиванията сред компании с финансови проблеми са на най-високото си ниво от близо 5 години.
Резултатите показват, че от началото на годината досега 67 неплатежоспособни компании са продали част от или целия си бизнес на нови собственици. Само за март са сключени 34 сделки от този тип. Тази цифра все още е почти 3 пъти по-малка от евакуационните сделки от средата на 2002 г. Тогава спукването на балона на капиталовите пазари извади от бизнеса редица технологични компании и корпорации от други сектори. В резултат на това само за един месец - юли - бяха записани 87 сделки от този тип. Най-малко спешни продажби пък са регистрирани в първите месеци на 2007 г.- непосредствено преди избухването на кредитната криза.
"Това е само началото", коментира за "Файненшъл таймс" Грегъри Милмо от консултантската кантора Skadden. "Предвид очаквания брой на компании, които ще имат финансови проблеми, можем да очакваме ръст в сливанията и придобиванията", смята Милмо. "Вече не могат да теглят заеми като преди и това ги кара да се замислят дали да продадат част или дори целия си бизнес", коментира Ричард Стейбълс от "Лазард".
"Файненшъл таймс" посочва, че от началото на тази година най-значимата сделка е осъществена от производителя на авточасти "Делфи", който продаде само преди дни част от бизнеса си на китайската BeijingWest Industries. Тъй като резултатите от изследването са само за тази година, те не обхващат и огромни фалити като този на "Уошингтън мючуъл" например. Основно в списъка на сделките участват неплатежоспособни компании от САЩ и Япония, посочва още вестникът.
Липсата на финансов ресурс накара компаниите да разчитат на продажбата на собствените си активи. Банките започнаха да разпродават звената си, а автопроизводителите - най-популярните марки. В много случаи купувачи са азиатски или арабски инвеститори, които все по-често се включват и в увеличенията на капитала, които западните компании предприемат.
В някои случаи компаниите са принудени да се продадат на безценица. Така например легендарната марка "Полароид" трябва да смени собственика си срещу по-малко от 60 млн. долара. Преди дни обаче се провали поредният търг за нея и така компанията все още е с неясно бъдеще.
Още по темата в "Капитал".