"Зенит оптимедия": Глобалните разходи за реклама ще намалеят с 7%

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Зенит оптимедия": Глобалните разходи за реклама ще намалеят с 7%

Спадът на рекламните приходи в глобален мащаб ще бъде много по-голям, отколкото смятахме досега. Това заяви авторитетната агенция за медия и купуване "Зенит оптимедия" (ZenithOptimedia), част от комуникационната верига "Публисис груп" (Publicis Groupe), цитирана от в. "Файненшъл таймс". Разходите за реклами в световен мащаб, барометър за икономическото доверие, ще отбележат спад от 6.9%, или 453 млрд. долара, през настоящата година. През 2008 г. ръстът беше 1%.
Направената прогноза надвишава очакванията на конкурентите на "Зенит оптимедия". През изминалия месец Group M, собственост на WWP, прогнозира спад от 4.4%, а Carat на Aegis заяви, че очаква понижение от 5.8%. В контраст на мрачната прогноза агенцията заяви, че делът на интернет рекламата ще продължи да се увеличава. Очаква се през настоящата година той да достигне до 12.1% от целия сектор.
Телевизионната реклама ще се представи сравнително добре с намаление на харчовете с около 5.5%. Това се дължи на силно ограничените цени и на тенденцията потребителите да гледат все повече телевизия, вместо да излизат навън. Спадът при рекламите в списания, радиа и вестници може да достигне до 12%.
През декември агенцията прогнозира парите, отделяни за реклама да намалеят, с 0.2%, но оттогава насам икономическата криза се разрасна, засягайки и развиващите се пазари, коментира Джонатан Бърнард от "Зенит". "Много от пазарите, за които очаквахме да отбележат поне слаб ръст, вече са на път да се свият значително", каза той.
Бърнард е на мнение, че ревизираната прогноза отразява реалната ситуация при рекламодателите. Според него Китай и Индия засега демонстрират известна стабилност в тази сфера, но това не важи за Централна и Източна Европа. Предишното очакване беше за повишение на разходите за реклами с 1.5%, но сега прогнозата е за спад до 13.9%. Бърнард допълни, че Унгария, Турция, Украйна и Русия ще са сред най-засегнатите. Спад от 8.3% се очаква в Северна Америка и от 6.7% в Западна Европа. Бърнард прогнозира, че глобалният рекламен пазар ще започне бавно да се възстановява през 2010 г. в повечето пазари, с изключение на северноамериканския.