Фармацията с ръст на продажбите, козметичният бранш страда

Фармацията с ръст на продажбите, козметичният бранш страда

Фармацията с ръст на продажбите, козметичният бранш страда
Почти няма компания, която да не е засегната от кризата, но все още голяма част от тях излизат на печалба, показват публикуваните във вторник отчети. Индустриалните производители остават най-засегнати от свиването на пазарите. Производителят на акумулатори и тягови батерии "Елхим Искра" намалява печалбата си до 1000 лв. към края на март при над 1 млн. лв. година по-рано. Спад има в продажбите както на вътрешния, така и на външните пазари - с близо 60%. В доклада за дейността се посочва, че осезателно намаление има в продажбите на тягови батерии в Русия и Украйна. Повече от наполовина са спаднали приходите и разходите на дружеството - постъпленията са 4.3 млн. лв., а разходите - 4.2 млн. лв. От ръководството на "Елхим Искра" се опасяват, че през тази година ще има силен спад в продажбите и на вътрешния пазар, и за износ.
По-добри резултати показва само фармацевтичният производител "Медика" - освен с по-висока печалба и ръст на продажбите компанията може да се похвали и с инвестиции в нова опаковъчна линия на стойност 1.75 млн. лв. Дружеството, което е част от "Доверие обединен холдинг", е увеличило печалбата си към март с 5% до 349 хил. лв. Продажбите нарастват с над 7% до 3.47 млн. лв. "Медика" отчита ръст в продажбите на вътрешния пазар, докато стойността на продадената зад граница продукция спада. Над 60 на сто от реализираните продукти на вътрешен пазар са превързочни материали, докато в чужбина фармацевтичните продукти заемат 86% от общия износ на компанията. Силно намаление на печалбата заради спад на продажбите обаче отчитат две компании, свързани с парфюмерийната и козметична промишленост - "Българска роза - Севтополис" и "Лавена". "Севтополис" показва 167 хил. лв. печалба към март в сравнение с 348 хил. лв. предишната година. Приходите от продажби намаляват с 16 на сто, като основната част от тях продължава да идва от реализирана продукция.
"Лавена" отчита десет пъти по-ниска печалба за тримесечието на фона на повече от 9% спад в приходите от продажби. Компанията развива дистрибуторската си мрежа, за да увеличи продажбите си на козметика. За година те са нараснали с 6 на сто, предимно заради повишени продажби на бяла козметика, пасти за зъби и ароматерапевтични продукти. С близо една трета обаче спадат продажбите на етеричните масла, след като през миналата година те са отбелязали повишение в пъти. От ръководството на компанията обясняват, че се стремят да договарят плащанията за етерични масла да бъдат в евро.