Евтиният петрол пощади авиолиниите от тежки загуби

Евтиният петрол пощади авиолиниите от тежки загуби

Задълбочаващата се криза в сектора на въздушните превози и увеличаващите се трудности пред туризма и пътуванията поради заплахата от свински грип подкопаха резултатите на компаниите от бранша, съобщава Ройтерс. Данните за загуби на водещи дружества от индустрията бяха смекчени единствено от спадането на цените на петрола през последните месеци, което доведе до значителни намаления на разходите на годишна база.
След новините за вероятен фалит на полския авиопревозвач ЛОТ (LOT) редица авиокомпании публикуваха влошени финансови резултати за първото тримесечие на 2009 г. Светлината в тунела за дружества като "Луфтханза" (Lufthansa), "Юнайтед" (United Airlines - UAL), "Континентал" (Continental Airlines), "Еър Тран" (Air Tran Airways) се явяват ниските цени на петрола на световните пазари. Срив в стойността на суровината през последните месеци доведе до трикратен спад в цената на горивото. Благодарение именно на това намаление компаниите от сектора все още не срещат много тежки трудности, въпреки че преструктурирането на дейността върви с пълна сила в бранша.
Въпреки поевтиняването на петрола авиопревозвачите продължават да отчитат загуби в началото на 2009 г. От "Луфтханза" определят акциите на "Фрапорт" (Fraport), една част от които са притежание на авиокомпанията, като виновник за 140 млн. евро от общо 256 млн. евро регистриран негативен резултат за тримесечието. Летищният оператор, управляващ аеропортите в Бургас и Варна, отчита спад в стойността на акциите си от 35% от началото на годината, уточнява Ройтерс.
Американските превозвачи "Юнайтед", "Континентал" и "Еър Тран" пък бележат по-слаби резултати основно заради спад в пътникопотока, като основният отлив е от значително по-скъпия сегмент в бизнес класата. Докато трите дружества намаляват разходите си за гориво с между 40 и 50 на сто, то техният местен конкурент "Ю Ес еъруейз" (US Airways Group) отчита загубени 95 млн. долара от неточно хеджиране на петрол.
Застрашената от загуба за 2009 г. на стойност 4.7 млрд. долара индустрия преживява драстичен спад в приходите от превоза на пътници и товари, след като потребителите се отдръпват от услугите, предоставяни от сектора. Намаляването на обслужваните маршрути, флотилията от самолети и цените са основни методи за достигане на по-стабилни резултати от компаниите, уточняват специалисти.