Пловдивският панаир - да участваш на инат
"Тук сме, за да видят, че ни има, за да напомним за себе си, въпреки че панаирът е в пъти по-слаб от миналогодишния." Думите са на възрастен мъж от фирма "Стройтехника", една от 540-те компании на Пролетния панаир в Пловдив. Фирмата от силистренското с. Главиница произвежда компресори, в цеховете й работят петдесетина човека. От началото на година продажбите й са намалели с 30%. Подобно е състоянието на повечето малки и средни предприятия, които се представят в тазгодишното издание на панаира за потребителски стоки, който ще продължи до 17 май.
Броят на участниците в изложението е намалял наполовина спрямо миналогодишните 970 компании, а търговците определено са повече от производителите. "Умряла работа", е най-честото мнение сред посетителите. Повечето от палатите са запълнени наполовина или дори пустеят. "Положението е тежко, щом и постоянната палата на "Киров" е затворена", коментира редовен клиент.
Но и клиентите много ги няма. "Дойдохме, за да продадем нещичко, но засега интересът е слаб", обяснява продавачка на ТПКИ "Сотир Зринов". Предприятието на хората с увреждания изработва униформени облекла предимно за Италия. През първите два дни от панаира, който започна във вторник, са договорени поръчки с две болници за доставка на няколко броя престилки. "Определено кризата се усеща при нас, от 300 човека сега в цеха сме само 50", допълва жената.
До 40% намаления
Повечето от изложените на щандовете изделия са експонати, които се продават. "Засега не пипаме нищо, защото Масларова ще минава, но после може да си купите каквото поискате", обясняват в сряда в палатата с текстилните изделия. Това е и най-посещаваното от хората място с надеждата да намерят някоя по-евтина дреха. Дрехите заедно с луканката са двете стоки, които преобладават по щандовете на панаира тази година. Достъпът до сравнително евтиния пазар също е изгоден - входът за панаира е само 3 лв.
Традиционно повечето от посетителите на Пролетния панаир идват, за да си напазаруват. Намаленията по време на изложението варират до 40% в зависимост от цените. "Готови сме за продажба на едро, на дребно - както поискате", обясняват от щанда на фирмата за детски дрехи "Черноморка - Бургас".
И ако трикотажът разчита на ниските цени, от компаниите за производство на машини нямат алтернатива на поръчките. "Работим само когато имаме осигурен клиент, така успяваме да сме по-гъвкави и поне засега да се справим с кризата", разказват от фирмата за сладкарски и хлебопроизводителни машини "Хидропластформ" - Хасково. В дружеството работят около 30 души, продукцията е предназначена предимно за български пазар и малко за Македония и Сърбия. Шанс за изход от кризата от дружеството виждат в увеличаване на предлагания асортимент и създаване на по-универсални машини. "Спад има, но още съществуваме и затова сме тук, надяваме се да има полза от представянето ни на панаира", допълват от фирмата за производство на студени витрини "Брист", гр. Брезник.
Нови изделия
Въпреки минорното настроение на изложителите и вялата посещаемост на панаира не липсват и нови продукти. Като слънчев панел за топлене на вода във вид на метална топка. "По принцип не съм търговски представител, а помагам на свой приятел италианец да представи "Сферасол" на българския пазар", обяснява Димитър Михайлов, който демонстрира продукта. Цената на водната сфера е 2700 евро, тя може да се прилага както при малък бизнес, така и за битови абонати. "Съоръжението е добро, планирам да оборудвам с него гъбарника си", споделя клиент.
Електрическият камион на "БГКар" засега е само прототип, но от фирмата планират да започнат производство на товарния автомобил в покрайнините на София. "Дойдохме в Пловдив, за да опипаме почвата и да видим какъв интерес има към изделието", казва Камена Ценова, представител на дружеството. Подобна стратегия е избрала и италианската компания "Нивола силвър тъч". Тя представя на изложението подматрачни рамки с мотор, които се движат по подобие на болничните легла. Цената на леглото с всички екстри, което засега не се продава в България, излиза около 1500 евро.
Единственият сектор, който и кризата не може да смути сериозно, е хранително-вкусовият. Това си личи и по интереса към машините за производство на снаксчета. "Предлагаме съоръженията на принципа на франчайз. Освен да си купят машините, клиентите ни трябва да използват само наши суровини, за да получат гаранционно обслужване от нас", обяснява продавачката на щанда. Друг вид оживление цари около с жива бира на фирма "Пети океан". Компанията купува пивото от "Болярка" и го предлага на заведенията заедно с миницистерни за съхранението му.
На панаир като на панаир
Организаторите на панаира са се опитали да подредят отделните браншове, но заради намалелия брой участници на изложението спокойно могат да се видят един до друг кипърски картофи и датчици за отчитане замърсяването на водата. Единственият бижутерски щанд - на "Даркмуун", е разположен в салона на изкуствата "Импресия". За първи път в изложението е включена изложбата "Хорека Пловдив", която представя оборудване за хотели, ресторанти и кафетарии. "Определено всеки започва да пести и да съкращава излишните разходи", обясняват от фирма "Фреш мастерс", която произвежда едноименните ароматизатори за въздух с швейцарски съставки на пълнителите. Основни клиенти на фирмата са хотелите, които видимо са намалили поръчките от началото на годината. Решение от дружеството търсят в предлагането на промоционални цени и участието в изложения.
Едно от забавните палати на панаира е тази на общините. Всяка е поканила желаещите местни фирми да се включат в изложението. Така на щанда на Тутракан например мирно си съжителстват лодка, която прилича на малка яхта, печки, котлони и изложба на историческия музей. "Представяме се с три фирми - "Лодкостроител", "Терма" и Ейч Ес Ел, обясняват от общината. "Районът ни е предимно земеделски, което ни прави зависими от сезоните, така че търсим алтернативи за развитие на бизнеса в региона." Шарен е и павилионът на Горна Оряховица, на който суджуците са в съседство с колекцията на местния исторически музей с медали от минали изложения. От общината се хвалят, че сдружението на местните производители "Раховец 2007" е предприело стъпка местният суджук да се превърне в първата официално призната от Европейския съюз марка с географско означение.
Единствената държава освен България, която се представя на панаира, е Индонезия. С бижута, шалове и обувки. По всичко личи, че търговците са се ориентирали към дребните клиенти и се стремят да продадат колкото се може повече от изделията. Само че повечето посетители избягват павилиона. Отговорът на въпроса "Защо" е тривиален: "Не знаем английски."