GM ще получи още 30 млрд. долара
Американските власти ще влеят в "Дженерал мотърс" 30 млрд. долара, за да помогнат на автомобилната компания да се справи с финансовите си проблеми, пише днес френският вестник "Нувел обсерватьор", цитиран от агенция "Фокус".
До сега аммериканксият автомобилен гигант е получил 15.4 млрд. долара обществени средства. Срещу помощта американското правителство даде срок на автомобилната компания до 1 юни, за да се реструктурира или да обяви фалит.
Заплашеният от влизане в процедура по банкрут американски консорциум "Дженерал мотърс" (General Motors - GM), се доближава до заложените от Белия дом цели. Извършването на рентабилно преструктуриране на компанията включва разпродаването на марки, които биха могли да попречат на спасителните проекти за GM.
Драмата около продажбата на емблематичния за германската промишленост производител "Опел" (Opel), изглежда все по-близо до реална развръзка. До края на следващата седмица, ръководството на американската група трябва да разгледа и оцени офертите предоставени от потенциалните инвеститори в базираната в Тюрингия компания.
В сряда бяха предадени официалните предложения от страна на канадско-австрийския производител на авточасти "Магна" (Magna) с участието на "индустриален партньор" в лицето на руския автомобилен лидер ГАЗ. Заявка за конкурса има и от амбициозния италиански консорциум ФИАТ (Fiat), който само преди месец си осигури дял от 20% в друго водещо предприятие от Големите три от Детройт - закъсалият "Крайслер" (Chrysler). Най-малко коментиран от анализатори остава третият кандидат - инвестиционният холдинг RHJ, структуриран около белгийския фонд Ripplewood.
Спекулациите около бъдещето на "Опел" и потенциалния избор на инвеститор водят до редица непотвърдени предположения и неясноти. Според италианския вестник Ла стамла (La Stamla), местният производител има "над 50% шанс" да спечели конкурса. Очакванията при подобно развитие са за затваряне на производства и съкращаване на персонал както в Германия, така и в Италия - идея, която определено не е предпочитана от служителите в двете предприятия.
Предимство на сделката би дошло от мащаба на новата автомобилна група, която си поставя като условие включването и на английския "Воксхол" (Vauxhall) в дългия списък от брандове. Достъпът на пазари, икономиите от мащаба и лидерската позиция по производство на световния автомобилен пазар, са основна цел на главният изпълнителен директор на ФИАТ, Серджо Марчоне.
Според източници, цитирани от германското издание "Шпигел" (Der Spiegel), "Магна" се оформя като моментен лидер в конкурса за "Опел". Офертата вече е спечелила одобрението на работниците, които са получили уверение, че няма да има съкращения при избор на канадската компания за позицията на инвеститор.
Анализатори коментират, че подобно сдружение ще даде възможност на "Опел" да си осигури значително предимство в разходите за части и доставки благодарение на широката производствена гама на "Магна". Този фактор, в комбинация с обединение с "индустриалния партньор" ГАЗ и достъпът до руския пазар се определят като "много интересни" от германския икономически министър Карл-Теодор цу Гутенберг.
Най-неясни остават фактите около предложението на инвестиционния фонд Ripplewood. Информацията, цитирана от Шпигел показва, че инвестиционният фонд е класиран втори в битката за "Опел". изпреварвайки амбициозния план на ФИАТ.
"Файненшъл таймс" припомня, че сряда беше и последния срок, в който офертите на компаниите за "Опел" биха били подпомогнати и от германската държава. Помощта, която Берлин предлага е за поне 1 млрд. евро, от оценяваните за нужни 1.5 млрд.
Преструктурирането за GM върви оптимистично и за другите производства на консорциума, показват данни на Блумбърг. Според информационната агенция "Сатурн" (Saturn) и "Сааб" (Saab) също са в напреднал процес по намиране на купувач на закъсалите брандове. В състезанието за "Сатурн" са съответно автомобилният дилър Penske Automotive и фондът за дялово участие Black Oak Partners. Предложенията за "Сааб" остават неясни, но представители на шведското правителство гарантират, че бъдещето на компанията е по-скоро оптимистично.
При липса на развитие от страна на GM, Белия дом няма да предостави нов пакет от държавна помощ на компанията и тя ще бъде принудена да стартира процедура по защита от банкрут. Действията по прочутата глава 11 от закона за фалитите на САЩ трябва да започнат на 1 юни.