Пазарът на яхти изживява най-трудната си година в България

Ако някой продаде яхта в момента, ще се чуе навсякъде. Продавачът няма да може да скрие радостта си. Тази и други подобни шеги си подхвърляха вносителите на яхти по време на започналото миналия петък изложения Hypo Bulgaria Boat Show 2009 на Морската гара във Варна. Ако трябва с няколко думи да се опише състоянието на пазара на яхти в момента, би звучало така - трудни, почти невъзможни продажби, кредитни задължения и големи намаления за купувачите. Яхтеният бизнес е една от сферите, в които кризата нанесе най-големи щети - яхтата е луксозна стока, а по време на финансовите затруднения клиентите съкращават най-напред неналежащите разходи.
Тенденцията обаче не е характерна само за България, а за всички останали страни. Производителите на яхти по света очакват свиване на продажбите за тази година и са предприели антикризисни мерки. Италианската компания Azimut Benetti Group например вече е намалила производството си с 20% за тази година, съобщи Мирко Финото, мениджър продажби на Azimut Yachts за Европа.
Макар и единични, от началото на годината има реализирани продажби на яхти в България, съобщават от компаниите. С голяма трудност, но за последните месеци сме успели да продадем яхти, съобщи Момчил Николов от "Яхтинг БГ" - един от най-големите дилъри в България.
Целта на вносителите в момента е да се освободят от наличните плавателни съдове, доставени в България преди година и дори две. Основната схема при продажбата на яхти е, че вносителят поръчва лодките, предплаща ги на няколко вноски и чак след това търси купувачи за тях. Колкото по-бързо стане това, толкова по-малко кредитни задължения и лихви ще има. Заради спада на пазара и икономическата криза обаче периодът между поръчката и продажбата на яхтите се удължи неколкократно и това в повечето случаи е за сметка на вносителя.
Това е и причината вносителите в момента да предлагат сериозни отстъпки от цената на плавателните съдове. Някои са склонни да продават без печалба, а други дори и на загуба. Това обяснява и тенденцията на тазгодишното изложение почти всички яхти да имат две цени - едната по-висока и задраскана, а под нея с по-големи цифри новата цена с отстъпката. Например яхта, която преди е продавана за 243 800 евро с екстрите, сега е намалена на 218 900 евро.
Твърде трудно е да се прави прогноза отсега кога тенденцията ще се обърне и продажбите отново ще започнат да се увеличават. Образно казано, това ще стане в момента, в който клиентите се успокоят и почувстват сигурност в бизнеса си. Това може да е и след две-три години, прогнозират по-песимистично настроените.