Проваляй се бързо, учи бързо, поправяй грешките бързо
Вдъхновени. Така маркетолози и рекламисти обобщаваха реакцията си за третия Marketing Innovation Forum, организиран от "Капитал", когато си тръгваха снощи от Националната опера в София. Двамата основни лектори Кевин Робъртс и Мартин Линдстрьом говориха много за силата на емоциите, чувствата и ирационалното върху поведението на потребителите, как то създава връзката с брандовете, как влияе върху избора, който правят клиентите, и съответно как трябва да действат компаниите, маркетинг екипите им и рекламните агенции в период на криза. Двамата имаха и различни прогнози за кризата. Според Робъртс отсега нататък ще живеем в криза. Според Линдстрьом тя е като самореализиращото се пророчество, затова трябва да внимаваме да не я подхранваме.
Главният изпълнителен директор за света на Saatchi&Saatchi Кевин Робъртс представи своята нова стратегия за борба с рецесията, която той самият нарича "Да победиш грозно". Тя произлиза от схващането, че в свят, в който постоянно те заливат лоши новини, не можеш просто да се защитаваш, трябва да атакуваш. Според него най-близо до хората са онези марки, които усещат какво чувстват хората. "Не е важно какво казват хората, а какво наистина чувстват", подчерта Робърт. "Проваляй се бързо, учи бързо, поправяй грешките бързо" е същността на концепцията "Да победиш грозно". Да не бъдеш фермер, а ловец и постоянно да си нащрек за приходи и нови бизнеси. "Ловците не ходят по безкрайни срещи и дискусии, те излизат, търсят, стрелят, убиват и ядат", отсече Кевин Робъртс и продължи: "Фокусирайте се върху основните пет неща, които ви дават конкурентно предимство, и действайте бързо!" Потребителите сега преосмислят стойността на всяко решение, което взимат. Вече не може да продавате, ако говорите на потребителите, или по-лошо, ако им крещите, трябва да ги ангажирате.
"Хората са дълбоко ирационални, когато вземат решения. Трябва да разберете какво се случва в мозъка на вашите потребители, защото няма значение какво казват те, а какво чувстват", обърна внимание брандинг консултантът Мартин Линдстрьом, чиято книга за психологията на пазаруването Buyology е световен бестселър. Неговата концепция за невромаркетинга е построена върху идеята как петте човешки сетива залягат в същността на маркетинга и той не случайно беше обявен за една от стоте най-влиятелни личности в света от списание TIME. "Не цената и качеството определят дали хората ще купят продукта ви, а емоциите", каза още Линдстрьом и допълни: "Дори логото на компанията не е толкова важно, защото марките остават в съзнанието на потребителите чрез историите, които те им разказват за себе си."
Презентациите на Робъртс и Линдстрьом бяха разделени от дискусия за кризата като възможност, в която участваха изпълнителните директори на "БТК груп" - Бернар Москени, на "Крафт фуудс" - Франко дел Фабио, на "Девин" - Цветан Лъжански, на рекламна агенция Ogilvy & Mather Sofia - Екатерина Тупарева, управителят на BMW Group България - Александър Миланов. Като хора, на които се налага да вземат трудни решения в момента, те бяха единодушни, че ценообразуването трябва да е много внимателно и че намалението не е решение, защото "всяко намаление на цените влияе върху възприятието за качество". Другото, около което се обединиха изпълнителните директори, беше, че сега е най-подходящият момент да се завземе пазарният дял на по-малките конкуренти и да се стартират нови продукти, както и фирмите да станат по-фокусирани върху тази част от бизнеса, която наистина им носи стойност. "Давам повече, получавам по-малко", сподели личното си усещане за кризата Александър Миланов. Той я описа като олимпийски игри, в които маркетинг хората във всяка компания трябва да са готови за десетобой.
Четете интервю с Мартин Линдстрьом в "Дневник" в понеделник - 1 юни