Boeing отчете една нетна поръчка от началото на 2009 г.
Американският самолетостроителен гигант Boeing успя да регистрира само една нетна поръчка за първото полугодие на 2009 г., предаде Ройтерс. Данните за доставките и заявките в сектора доказват налагането на новите пазарни тенденции в бранша, оформили се в условията на глобална криза.
Срив в броя на брутните поръчки и ръст на отказите отчитат лидерите в самолетостроенето Boeing и европейският конкурент Airbus. Тежките условия пред които се намира гражданското въздухоплаване при глобално икономическо забавяне допълнително се затрудняват от странични фактори. Обществените страхове свързани с появата и разпространението на т.нар. "свински грип" и инцидентите с разбилите се самолети над Индийския и Атлантическия океан, не помагат на индустрията.
А лидерите в сектора изглежда имат нужда от помощ. Данните за първото полугодие, изнесени от двете предприятия показват отчетливо свиване в поръчките на годишна база. Новите брутни заявки се разпределят сравнително равномерно между лидерите Airbus (90) и Boeing (85). Близки са и показателите за доставени самолети за периода. Американската компания е осъществила 246, а европейската - 254.
Драстичната разлика идва когато става въпрос за отказани поръчки през първите шест месеца на 2009 г. Boeing е получил 84 отказа за периода, а Airbus - 22, изкарвайки нетната стойност за първото полугодие на годината съответно до 1 и 68.
Подобни резултати бяха очаквани както от анализатори, така и от мениджърите в компаниите. По време на емблематичното изложение в парижкото предградие Бурже, секторът ясно заяви желанието си да запази сегашните поръчки, а не да печели нови, осъзнавайки икономическите трудности, пред които се намират авиокомпаниите в момента.
Целите на производителите за 2009 г., са в тон с тези очаквания. От Airbus се надяват да постигнат брутни поръчения за нови до 300 самолета. Подобна стойност е значително по-ниска в сравнение с данните за 2008 г. Само за първото полугодие на изминалата година, компанията успя да спечели договори за нови 525 самолета, припомня Ройтерс.
Работа при подобен режим не би трябвало да е проблем за дружествата в краткосрочен план. Двете предприятия имат над 7 хил. фиксирани заявки, като при липса на мащабни откази, Boeing и Airbus ще успеят да задържат стабилни финансовите си резултати през следващите години.