Авиокомпаниите в САЩ са заплашени от масови фалити

Авиокомпаниите в САЩ са заплашени от масови фалити

<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en">cc</a> <a href="http://www.flickr.com/photos/jamiefehr/">Zulu Incomplete</a><br />
cc Zulu Incomplete
Продължителни спадове в приходите на американските авиокомпании и наближаващите падежи по дълговете на дружествата заплашват сектора с изпадане в ликвидна криза към края на 2009 г., пише "Уолстрийт джърнъл".
Отдръпването на потребителите от всички сегменти на въздухоплаването, включително и превозът на товари, подкопава резултатите на компаниите в сектора. Спадащото търсене, предимно в презокеанските полети и скъпата бизнес класа, лишава предприятията от така нужния поток от свежи парични средства в условията на криза.
Средния спад в приходите на дружествата е от 19% на годишна база през май, като загубата на позиции на вътрешни полети е от "само" 16.4% за периода. "Точно както авиоиндустрията не е съвместима с цени на петрола от 130 долара за барел, така и не е съвместима с глобален отрицателен икономически растеж и неработещи капиталови пазари", коментира Джерард Апри, изпълнителен директор в AMR.
Независимо от резкият спад на цената на петрола спрямо миналата година, ниската стойност на горивото успява единствено да ограничи загубите на компаниите в сектора. Очакванията за по-високи приходи през традиционно по-силните за бизнеса второ и трето тримесечие на годината не се оправдават и анализатори вече предричат загуби за периода.
Опитите за привличане на клиенти с драстично орязване на цените също не помага. От началото на месеца, компанията Southwest предлага еднопосочни билети на цена от 30 долара за периода след септември. Отчаяните опити да се съживи потреблението в по-слабия есенен сезон обаче едва ли ще е успешно, коментират специалисти.
На фона на трудностите при осигуряване на приходи, песимизмът пред индустрията се затвърждава когато в картината се включат и дълговете на дружествата. Според анализатора на Standard&Poor's Филип Багейли, напълно вероятно е заявленията за защита от кредитори да започнат да се подават от американските авиокомпании още през есента.
"Може да загубим някой по пътя", коментира Бил Суелбар, изследовател в международния център по въздушен транспорт към Масачузетския технологичен институт. "Трудно е да преструктурираш нулево търсене", допълва Суелбар.