Правителствените самолети на Станишев разделиха кабинета Борисов

Правителствените самолети на Станишев разделиха кабинета Борисов

Двата самолета, договорени от кабинета "Станишев", разделиха правителството на Бойко Борисов какво да прави с неизгодната сделка. "Моите министри се разделиха. Дилемата е да загубим 15 или 30 млн. лв.", каза премиерът Борисов. Едната опция е да не се купуват самолетите, като едностранно се прекрати договорът и се отиде на арбитражно дело. Рискът е да бъдат загубени освен платените досега 15 млн. лв. и още толкова. За това премиерът е разпоредил до следващата сряда Министерството на правосъдието да представи становище какви са шансовете на България да спечели делото. Другата възможност, подкрепяна от транспортния министър Александър Цветков, е да се купи само един самолет. Той е съобщил на колегите си, че е постигната договорка с компанията доставчик да бъде прекратен договорът за единия самолет, като вноските, платени за него, да се прехвърлят на другия. Това бил отпималният вариант от водените преговори, уверил Цветков, казаха участници в заседанието.
Според тях министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев и представителят на правосъдното министерство обаче са настояли, преди да се вземе решение, да се запознаят с анализа на Цветков и да се разгледа и другата опция. Това е второ отлагане на решението за самолетите. Миналата година транспортното министерство избра българската компания "Би Ейч еър" да достави самолетите за 109 млн. долара. Компанията е свързана с Първа инвестиционна банка, писа "Медиапул." Фирмата спечели международен конкурс, на който се явиха гръцката "Гален авиейшън енд инвестмънт лимитид" и американската "Авиейшън адвайзърс интернешънъл инк", която оспорваше избора на победител. Въпреки това самолетите втора употреба в началото на юни бяха паркирани на правителствения ВИП на летище София.Всяка от машините струва 44.2 млн. долара. За сравнение - нов самолет струва 42 млн. долара по думите на Цветков. Според договора те трябва да бъдат изплатени за 5 години на 60 вноски, след което самолетите ще станат собственост на Министерството на транспорта. Седемдесет и пет процента от средствата за машините са осигурени чрез заем от Дойче банк, договорен от "Би Ейч еър". Преди това са били собственост на германския превозвач AirBerlin. До този момент са платени близо 15 млн. лв. за возилата. Според премиера държавата няма какво да прави с тези самолети. Всеки един от тях побира 144 пътници. Освен да направим ниско бюджетна авиокомпания, за друго не стават, каза Борисов.