Петролният бизнес прие с неохота идеята за по-висок бензинов акциз

Компаниите от петролния сектор в България ще преглътнат с неохота евентуално увеличение на акциза и предупреждават, че това ще донесе негативи за потребителите и едва ли ще генерира допълнителни приходи за бюджета. Това показа проучване на "Дневник" сред представители на сектора ден след като стана ясно, че финансовото министерство обсъжда извънредно повишаване на акцизите за горивата от началото на 2010 г. По план кабинетът трябваше да задържи вдигането им за 2011 г., но заради очакваните проблеми с приходната част на държавния бюджет през следващата година експертите обмислят дали да не издърпат стъпката по-рано.
"Все още не сме се събирали в асоциацията за единно становище по проблема, но предполагам, че то ще е отрицателно. Личното ми мнение е, че и миналото правителство избърза с повишенията, сега подобен ход отново ще е прибързан", коментира пред "Дневник" Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. "Като цяло едно леко повишение на акциза не е чак толкова страшно - едва ли ще удари съществено покупателната способност на населението, още по-малко на предприемачите. От друга страна, в криза да се увеличават данъците не е най-доброто нещо", каза от своя страна Иван Костадинов, директор "Търговия и маркетинг" в "Петрол".
На този етап все още не е ясно с каква стъпка планира да е увеличението на косвения данък правителството, ако идеята бъде приета. Средносрочната фискална рамка предвиждаше през 2011 г. то да е с 2.5 ст на литър. Предварителните изчисления сочат, че вдигането им през следващата година при обеми на потребление от миналата година би донесло в най-добрия случай около 65 млн. лв. на държавата.
Вместо да се пипа акцизът, от петролните компании призовават правителството да се концентрира в борбата със сивия сектор на пазара. "Ако правителството успее в тази насока, ще събере повече пари, отколкото с увеличение на косвения данък", коментира Иван Костадинов, като подчерта, че кабинетът на Бойко Борисов е първият, който има политическата воля да пристъпи към затягане на контрола над контрабандата с горива.
В понеделник в Монтана финансовият министър Симеон Дянков заяви, че държавата ще увеличи многократно контрола върху дейностите, от които произтича контрабандата. Той обяви, че очаква от началото на следващата година опитите за контрабанда на цигари, алкохол и горива да зачестят заради по-високия акциз на тези стоки, който ще влезе в сила, предаде БТА.
Данъчните власти ще изпратят мобилни групи за контрол в складове на фирми, търгуващи с акцизни стоки. Мобилни групи ще има и при производителите на такива стоки, обяви Дянков.
Сред другите предложения на фирмите в бранша са да се наложи по-висок данък на пропан-бутана, което е третото по значение гориво на българския пазар, както и да се обложи метанът, който в момента е с нулева ставка. "Ако се стигне до увеличаване на акцизите на горивата от 2010 г., то е необходимо това да се осъществи едновременно и поетапно за всичките видове горива (бензин, дизел, пропан-бутан и метан) с цел равнопоставеност на всички горива, представени на българския пазар", смята Камелия Славейкова, изпълнителен директор на "Shell България" (мненията на бранша - на стр. XI).
Разчетите при текущата цена на бензина в страната показват, че при равни други условия с увеличение на акциза с 2.5 стотинки на литър тя би скочила с 3 стотинки на литър. Ако в този момент ставката за бензин А-95 Н, който е вторият най-потребяван нефтопродукт на българския пазар, се увеличи от 6.85 на 7.1 стотинки за литър, то цената му ще скочи от 1.88 на 1.91 лв. За едно семейство, което зарежда в автомобила си по средно 60 литра на месец от горивото, това би увеличило разходите им с около 2-3 лв.
България е договорила с ЕС да достигне минималните нива за акцизните ставки върху горивата 2013 г., като към момента изпълнението на графика върви повече от добре (виж таблицата). При най-потребяваното гориво - дизелът, целите дори са постигнати почти на 100%, след като през следващите четири години остава да се добави данък от едва 4 лв. на хиляда литра, или под стотинка на литър. За сравнение - при бензина същите стойности са съответно 33 лв. за 1000 литра или около 3 ст. на литър.
Преизпълнението на графика се дължи на решението на предишното правителство на Станишев две поредни години (2007, 2008) да издърпа "административното поскъпване" на нефтопродуктите в аванс.
Минимални акцизи за горивата в ЕС, които България трябва да достигне до 2013 г.
Акциз в ЕС | Акциз в България за 2009 г. | |
Безоловен бензин | 718 лв./1000 литра | 685 лв./1000 литра |
Дизел | 600 лв./1000 литра | 604 лв./1000 литра |