Вашата жалба срещу реклама вече ще бъде чута
Какъв е резултатът от комбинацията момче+момиче+бира? Събирането им е равно на легло. Това уравнение може би ви изглежда реално, но показано на билбордовете на бирата "Корал" е предизвикало гневни реакции и протести в Португалия. Граждани залели местната комисия по рекламна саморегулация с оплаквания, че визиите внушават, че напитката влияе върху сексуалния успех, и тя след проверки взела решение, че кампанията трябва да бъде спряна.
Подобна история вече може да се случи и в България за рекламата на какъвто и да било продукт, защото във вторник рекламната индустрия обяви приемането на доброволен кодекс за етични търговски комуникации. Идеята се обсъжда отдавна, но по нея сериозно започна да се работи след създаването на Националния съвет за саморегулация (НСС) преди повече от година, а сега правилата вече са факт. НСС обединява усилията на три браншови организации - Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции (АРА) и Асоциацията на радио- и тв операторите (АБРО), които са най-големите или единствените в областта си, и това дава надежда, че саморегулацията ще проработи. В БАР членуват 19 компании, сред които като "Кока-Кола", "Данон", Diageo, "Крафт", "Нестле", Unilever, които имат опит с етични правила за рекламата извън България. Очаква се, че до края на годината към НСС ще се присъединят и Съюзът на издателите, PR общността и Българската уебасоциация, с които се водят преговори в момента.
За спазването и прилагането на кодекса ще се грижи етична комисия (такъв е моделът и при етичния кодекс на медиите, за който отговарят две комисии - печатна и електронна, бел.ред.). Тя ще разглежда жалби както на потребители, така и на представители на бизнеса. В обхвата на кодекса попадат всички форми на реклама и всички канали на комуникация. Социалните кампании също ще се разглеждат, ако зад тях стои комерсиален интерес, т.е. ако са създадени от компании. В бъдеще ще бъдат допълнени и специални текстове за рекламите на алкохол и храна. Етичната комисия обаче няма да може да се произнася по редакционното съдържание на медиите, по надписите върху етикетите на продуктите или за качеството на самите продукти.
"Основната цел на саморегулацията е да осигури бърза и ефективна защита на потребителите, като спазва принципа на лоялната конкуренция", обясни председателят на управителния съвет на НСС Ели Герганова.
Освен етична комисия към съвета за саморегулация ще действат още група за тълкуване на кодекса и комисия по постмониторинг, която ще следи развитието на решенията на етичната комисия. Сайтът на организацията ще дава възможност и на потребителите да следят на какъв етап се намира подадената от тях жалба.
Решенията на етичната комисия ще са задължителни за членовете на НСС и с доброволен характер за компаниите и медиите, които не членуват в него, но организацията ще отнася случаите, които не се съобразяват с кодекса, до държавните контролни органи. Амбицията на НСС е да започне да предлага и консултантски услуги на рекламните агенции и рекламодателите, за да бъдат те сигурни, че рекламите им не противоречат на етичния кодекс, още преди да стартират кампаниите.
Хората, които ще разглеждат жалбите в етичната комисия, са Александър Гагов, директор "Маркетинг комуникации" в "МТел", Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация на потребителите, Василиса Младенова, директор бизнес развитие в рекламна агенция New Moment New Ideas, преподавателят проф. Владимир Михайлов, директорът на АБРО Гриша Камбуров и Даниела Осиковска, която оглавява офиса на агенцията за подбор на персонал Boyden в България. Председателят й Камбуров вече прогнозира (виж карето) порой от жалби в следващите седмици. Комисията ще трябва освен да преценява справедливо (и да отсява скрити опити за атака от конкуренти), да действа и бързо, посъветва ги генералният директор на Европейския алианс за стандарти в рекламата (EASA) Оливър Грей, защото някои кампании са кратки и е възможно, докато НСС вземе решение, активностите да са свършили, т.е. рекламодателят всъщност да няма какво да сваля от екран, вестник или билборд. Така че решенията по първите казуси ще са решаващи за съдбата на саморегулацията.
5 стъпки: как да подадете жалба срещу реклама и какво се случва с нея 1.Националният съвет по саморегулация (НСС) приема писмени жалби по електронен път (nss-bg.org) и по пощата. Ако искате да подадете оплакване, задължително трябва да посочите сериозни аргументи в подкрепа на своята жалба, както и да не пропускате името си и контакт за връзка. Етичната комисия не разглежда анонимни жалби. 2.До три дни след подаването на жалбата НСС уведомява фирмата, срещу която е насочена тя. Етична комисия я разглежда в 10-дневен срок след регистрирането на оплакването и ако установи нарушение, го мотивира с писмено решение. 3.За тези, които членуват в НСС, решението на етичната комисия не може да бъде задължително. В този случай НСС изисква от виновната страна в определения срок доброволно да преустанови нарушението. В случай че това не се случи, съветът по саморегулация уведомява всички свои членове и обществото - т.нар. принцип name & shame (от англ. - посочи и засрами). 4.НСС може да поиска от свои членове медии да преустановят използването на въпросната реклама, която е в нарушение на Етичния кодекс. 5.В определени случаи НСС може да уведоми държавните регулатори и неправителствени организации, като приложи копие от решението и всички събрани по случая доказателства. |
Реакции: От флиртуване с ограниченията на закона към уважение на правилата Оливър Грей, генерален директор на Европейския алианс за стандарти в рекламата (EASA): Създаването на Етичен кодекс е белег за зрелостта на вашия рекламен пазар, но е първата стъпка от процеса по саморегулация. Крайната цел на саморегулацията е да промени поведението на компаниите - от флиртуване с ограниченията на закона към уважаването на правилата. Малте Лоуан, директор "Връзки с обществеността" на Световната федерация на рекламодателите (WFA): Следващата стъпка е да се уверите, че в момента, в който получите първата жалба, ще има съгласуван процес, по който кодексът да бъде приложен. Съветвам ви по-скоро да следвате европейската директива за аудио-визуални услуги в националното си законодателство и индустрията да се обедини около идеята за саморегулацията, така че тя да може да разшири обхвата си. Гриша Камбуров, председател на етичната комисия и изпълнителен директор на АБРО: Сега предстои опознавателна среща на членовете на етичната комисия, на която да обсъдим кодекса. Имаме готовност да се самосезираме за определени реклами. Предстои обучение на всички комисии в националния съвет за саморегулация и реално сме готови за работа. Предполагаме, че в близката седмица ще бъдем затрупани от жалби. Надяваме се да не се стига често до спиране на реклами, а рекламодателите и рекламните агенции сами да си преработват материалите. Николай Неделчев, управител на групата от рекламни агенции Publicis MARC: Най-после ще имаме орган, който професионално и обективно ще следи за това което правим. Вярвам, че саморегулацията ще бъде по-ефективна от реакцията на държавните институции, които невинаги могат да вникнат в същината на рекламния бизнес, когато разглеждат различни казуси. |