Цветан Лъжански, главен изпълнителен директор на "Девин" АД: Мениджърите не планират да продават акциите си в "Девин"

Цветан Лъжански, главен изпълнителен директор на "Девин" АД: Мениджърите не планират да продават акциите си в "Девин"

Цветан Лъжански, главен изпълнителен директор на "Девин" АД: Мениджърите не планират да продават акциите си в "Девин"
Преди броени дни "Девин" официално смени собственика си. Досегашният "Соравия" и новият "Адвент интернешънъл" подписаха договор за покупко-продажбата на приблизително 75% от бутилиращата компания. Сделката оценява 100% от компанията на между 28 и 29 млн. евро, или 3.06 лв. и 3.17 лв. за акция. Тази оценка се базира на обща стойност на предприятието в размер на 40 млн. евро, намалена с общия консолидиран размер на нетния дълг на дружеството и коригирана в зависимост от оборотния капитал към 30 септември 2009 г. Точната цена ще бъде определена в периода между подписване на договора и неговото финализиране. "Адвент" ще обяви и задължителното търгово предложение за изкупуване на акциите на дружеството, притежавани от миноритарни инвеститори. Тримата изпълнителни директори на дружеството начело с главния Цветан Лъжански запазиха своят дял от приблизително 6.75%.
Защо се остави вратичка за размера на дълга по сделката на "Соравия" и "Адвент"? И в коя част на ценовия диапазон да очакваме да се фиксира цената?
- Това е стандартна практика. В края на определен период се прави засечка колко точно са вземанията, задълженията и нетният оборотен капитал и на база на това се фиксира точна цена. За това в коя част на ценовия диапазон ще е сделката можем да говорим, след като приключи плащането.   
Ще има ли промяна в стратегията за развитие на "Девин" след смяната на мажоритарния собственик?
- Не. Тя остава същата. Ще продължим експанзията си в България, Румъния и потенциално в Гърция. Целта ни е да внедряваме нови продукти и ниши. Собствеността си е собственост. Често в бизнес практиката се продават дялове от компании, но това не засяга стратегията.
Ще се повишат ли очакванията на новия акционер към мениджмънта по отношение на възвращаемостта на инвестициите?
- Така или иначе работим усилено. Фондът, разбира се, ще има своите изисквания, но тези на "Соравия" също винаги са били високи.
Ще има ли промени в структурата на управление и състава на ръководството?
- Не планираме такива. Оперативното управление ще остане същото. Новият собственик вероятно ще излъчи свои представители в съвета на директорите.
Защо не се възползвахте от високата оценка на акциите по сделката и заедно с останалите мениджъри не продадохте книжата си?
- Ние харесваме бизнеса, който управляваме. Развиваме го от 10 години и работим с любов. Не мислим да продаваме. Моментната оценка днес е висока или ниска. Бизнесът обаче си остава с добър фундамент, който не се е променил.
Споделяте ли коментарите, че цената на придобиването е висока?
- Работата ми е да продавам вода, а не да правя оценки за придобивания. Очевидно, че постигнатата цена е пазарна, щом купувачът и продавачът са се договорили.
Да считаме ли, че българските компании са подценени, ако се приеме мнението, че цената на сделката е висока?
- Отново ще подчертая. Моята задача е да продавам вода. Има специалисти на фондовите пазари, които могат да правят оценки. Това просто не е в моята специалност.
Ако заложим на оценките за висока цена, ще успеят ли мениджърите да оправдаят големите очаквания?
- Не можем да изграждаме хипотеза върху хипотеза. За някои е висока, за други ниска. Да коментирам дали ще оправдаем определени очаквания, които са базирани на нечия външна оценка, е малко като игра на думи. Видяхме какво се случи с цената на акциите. Миналата година тръгна от 8 лв., стигна 1.5 лв., сега се върна до три. Това се движи от пазара. Ние не сме пазарът, а мениджърите и можем да коментираме дали бизнесът върви добре.
А върви ли той? Доволни ли сте от резултатите за полугодието?
- Няма как да отречем, че тази година е много по-тежка от миналата. Имаме добри резултати и това е функция от различни фактори. Миналата година инвестирахме много и се подготвихме за тежки времена. Заложихме на нови пазари и намаляване на себестойността. Бизнесът обаче е много труден. Виждаме позитивните сигнали за възстановяване в Западна Европа и САЩ. Ние сме малка икономика и зависим от външните пазари. Ако има оживления там, ще има такова и тук.
Считаше се, че вашият сектор е имунизиран срещу кризата...
- Определено има сектори, които са много по-засегнати. Още през януари покрай газовата криза видяхме, че големите индустриални предприятия пострадаха много. На този фон нашият ръст за шестмесечието може би изглежда нелошо. Хората не спират да пият вода и да се хранят. Няма обаче гаранция за никой. И при нас общо като индустрия има спад.
Какво се случва с проблемите около концесиите на водите?
- Още при предишното правителство законът беше променен и ние се радваме, че новото ръководство на министерството на околната среда прие нещата присърце и работи динамично. Очакваме до 23 октомври проблемите да бъдат решени, с което да се увеличат дебитите и срокът на концесиите. Това ще донесе ползи за целия бранш и ще позволи на големите компании да продължат с експанзията на бизнеса си. Удължаването на сроковете ще стане автоматично и ще даде повече сигурност на играчите. Ние специално бяхме много засегнати. Имахме агресивни планове, от тази година продаваме активно на румънския пазар, макар и там да има криза. Оглеждаме се и към Гърция и ако имаме достатъчно продукт, за нас ще е по-лесно.  
Правителството разгласи борба със сивия сектор в различни отрасли на икономиката. Доколко този въпрос тормози и вашия бранш?
- В доставките на вода за офисите при големите 20 литрови туби, извън големите играчи, има много случаи на чешмяна вода. Ние сме сезирали асоциацията на бутилировачите да се вземат мерки срещу нелигетимни играчи. Мога да кажа, че в този бизнес има 4-5 големи играча, които дават гаранции за качеството си. Сред останалите има много представители на т.нар. гаражна търговия, така както едно време се произвеждаше лимонада. Много хора пълнят, не е ясно какво. Потребителите трябва да внимават от кой дистрибутор купуват.
Кой точно налива чешмяна вода?
- Всеки, който не е санкциониран от Министерството на здравеопазването. Контролът в този сектор е нисък.
Ще се отрази ли на цените на водата евентуално повишение на акциза за бензина или вас ви касае само дизелът?
- Реално транспортираме стоката си с дизелово гориво.