Растежът ще зависи от политиките на правителствата**

Растежът ще зависи от политиките на правителствата**

Новите пазарни икономики в Европа отстъпиха крачка назад от ръба на бездната. За един регион, разчитащ в голяма степен на чуждестранните преки инвестиции, които намаляват в резултат на световната финансова криза, би могло да се очаква най-лошото. И действително няколко икономики пострадаха много и трябваше да разчитат на помощ от своите приятели. Но склонността към поемане на риск се върна и, изглежда, световната рецесия се оттласна от дъното. Това означава ли, че в новите пазарни икономики в Европа силният растеж и сближаването отново ще се върнат от само себе си?
Силният растеж няма да се върне автоматично
Не непременно. Точно както надеждите за откъсване от епицентъра на кризата бяха разбити, така ще стане и с идеята, че всички нови пазарни икономики в Европа автоматично ще се възстановят заедно с развитите държави. Наистина ще има известно нормализиране, тъй като търговията започна да се съживява. Но вече е видно, че икономическият спад се задържа по-дълго в редица от тях. Защо? Много от тези държави бяха сериозно засегнати от намаляването на чуждестранните инвестиции и свиването на кредитирането от международните банки, които изчистват балансите си от дълговото финансиране. С възобновяването на капиталовите потоци се наблюдава доста по-голяма диференциация, тъй като инвеститорите държат да проучват внимателно външната и вътрешната уязвимост на съответната държава.
Тази промяна в нагласите им довежда до драматична преориентация по отношение на оценките за пазарните рискове. Доколкото намаляват глобалните фактори, довели до безпрецедентно ниво както на рисковете, така и на нагласите, на преден план излизат вътрешните фактори и политики, на базата на които инвеститорите правят избор между държавите. На първо място в техния списък от притеснения, изглежда, е състоянието на личните им финанси и тези на финансовата система, както и тясно свързаният с тях въпрос за фискалната устойчивост. В резултат инвеститорите изискват по-високи рискови премии за новите пазарни икономики в Европа, което забавя икономическото възстановяване в региона.
Възможност за отплата при разумна политика
Новата практика на внимателно проучване, възприета от инвеститорите, е и възможност за отплата при провеждане на разумни икономически политики. Наистина, страни с по-добра икономическа политика се справят много по-добре по време на кризата.
Какъв да бъде приоритетът сега? Незабавните действия за отстраняване на пропуските в банковата система вероятно ще дадат добри резултати. В много случаи тези пропуски се дължат на комбинацията от икономическия спад и уязвимостта, свързвана с прекомерната чуждестранна задлъжнялост на предприятията, каквато е в прибалтийските държави, Унгария, България и Румъния и на домакинствата - в прибалтийските държави, Унгария, Румъния и Полша.
Друг приоритет трябва да бъде провеждането на икономически политики, които да гарантират дългосрочна фискална устойчивост и предсказуемост за икономическото развитие. Държави като Унгария, Полша и Румъния вече започнаха да изработват реално изпълними средносрочни цели. Ползите биха били по-малко изненади при фискалната политика и не толкова променливи бизнес цикли. Провеждането на такива икономически политики би трябвало да понижи рисковите премии за съответната държава и да ускори икономическия й растеж.
Ще е нужен по-гъвкав пазар на труда
Дори и ако щетите, нанесени от кризата, обаче бъдат възстановени бързо, общото ниво на рисковите премии за новите пазарни икономики вероятно ще остане по-високо от преди. Това ще забави потенциалния им темп на растеж, което е голямо предизвикателство за тях. Ето защо ще са необходими политики за насърчаване на структурното преустройство на по-малко зависимите от чужди капитали услуги и отрасли, за повишаване на износа и възстановяване на доверието на по-несигурните чуждестранни инвеститори. В много от новите пазарни икономики в Европа, както и другаде в континентална Европа, за адаптирането към следкризисната действителност ще е нужен по-гъвкав пазар на труда и допълнителна либерализация на пазарите на услуги и продукти в целия ЕС.
Процесът на икономическото възстановяване на новите пазарни икономики в Европа ще зависи от действията на правителствата. Необходима е комбинация от решителен и проактивен подход за намаляване на несигурността, от която финансовата система все още не се е освободила; осигуряване на способстваща бизнеса среда и усъвършенствани икономически политики за намаляване на несигурността, както и повишаване на структурната гъвкавост за постигане на по-голям икономически растеж. В крайна сметка виждането на пазара за тези реформи ще определи темпа, с който тези страни ще се върнат към здравословно ниво на чуждестранните инвестиции, съизмерими с необходимото продължаване на процесите на сближаване и икономическа интеграция. Така че докато предизвикателствата за тези страни нарастват, расте и отплатата при провеждане на разумна икономическа политика от тяхна страна.
*Марек Белка е директор на Европейския департамент на Международния валутен фонд (МВФ). Статията е във връзка с годишната среща на фонда и Световната банка в Истанбул и е предоставена от представителството на МВФ в България.
**Заглавието е на редакцията