Фонд купи регионалния бизнес на "Анхойзер-Буш Инбев" за 2.2 млрд. долара

Фонд купи регионалния бизнес на "Анхойзер-Буш Инбев" за 2.2 млрд. долара

Фонд купи регионалния бизнес на "Анхойзер-Буш Инбев" за 2.2 млрд. долара
Един от водещите производители на пивоварния пазар у нас, "Каменица АД", беше продаден от конгломерата "Анхойзер-Буш Инбев" (Anheuser-Busch InBev) и ще стане част от портфейла от инвестиции на фонда CVC . Това съобщиха в четвъртък от бирения гигант, слагайки край на четири месеца спекулации и слухове около бъдещето на производителите на пиво в седемте държави от региона - България, Румъния, Сърбия, Унгария, Хърватия, Черна гора и Чехия.
Условията по сделката оценяват "Старбев" (Starbev), както е новото име на пакета от 11 пивоварни, на 2.231 млрд. долара, като в зависимост от резултатите на CVC белгийско-американският конгломерат може да получи още до 800 млн. долара. Цената включва 1.618 млрд. долара кеш, разсрочени плащания за 448 млн. долара с падеж от шест години и лихва между 8% и 15%. Останалите 165 млн. долара са за компенсация на малцинствено участие по цени от края на борсовия ден към 14 октомври 2009 г. Според условията на договора "Анхойзер" ще има ексклузивни права за обратно изкупуване на активите при решение на CVC да ги продава.
Допълнително условие по сделката ще даде възможност на CVC да произвежда и/или разпространява търговските марки Stella Artois, Beck’s, Löwenbräu, Hoegaarden, Spaten и Leffe в конкретните държави под лиценз на "Анхойзер". Пивоварният конгломерат ще запази правата си за производство и продажба на Staropramen в Украйна, Русия, САЩ, Германия и Великобритания. Крайният срок, определен за финализиране на сделката, е януари 2010 г., като дотогава засегнатите регулаторни органи трябва да се произнесат по казуса.
Докато спекулациите през последните четири месеца бяха около името на купувача и финансовите условия на споразумението, то анализатори бяха единодушни, че причината за серията от продажби на активи е една - цената на лидерската позиция на глобалния пазар на бира. През ноември 2008 г. белгийската компания "Инбев" осъществи сливане на стойност 52.5 млрд. долара с американския си конкурент "Анхойзер-Буш", трупайки дълг от 45 млрд. долара. Именно покриването на този пасив в условията на криза се оказа тежката задача за новия световен водач, сблъскващ се с обезценяване на активите и свиване на пазарите. "Смятам, че цената за европейските подразделения е много добра, взимайки под внимание настоящите условия", каза Крис Клиперс, анализатор от Petercam, пред в. "Ню Йорк таймс".
От началото на годината от "Анхойзер" успяха да разпродадат активи в редица държави. Мерките, изглежда, дават резултат, защото от компанията обявиха, че са надминали целта си за намаляване на задълженията със 7 млрд. долара за последните 12 месеца.
Сделката с инвестиционния фонд KKR за южнокорейската пивоварна Oriental Brewery донесе 1.8 млрд. долара на конгломерата. Друг фонд - Blackstone Group, замени 2.7 млрд. долара за всички увеселителни паркове на белгийско-американското предприятие преди седмица. През юли шотландската бирена емблема "Тенант" (Tennat) бе обявена за продажба при оценка от 100 млн. долара, а от предприятието обявиха и освобождаване от четири завода в САЩ.
Преди дни стана ясно, че "Анхойзер" се заемат с ново предизвикателство - засилване на присъствието на пазара на безалкохолни напитки. Компанията обяви, че полага основите на "глобално партньорство", както го определят от в. "Файненшъл таймс", с американския гигант "Пепсико" (PepsiCo). Партньорството между двете дружества има за цел да оспори глобалната лидерска позиция на "Кока-Кола" (Coca-Cola), смятат анализатори. Първата стъпка в посока взаимопомощ между компаниите е свързана със съвместното закупуване на технологии, съоръжения, услуги и други материали, но експерти виждат засилващо се стратегическо взаимоотношение между двете предприятия. Въпросното партньорство е и наследник на близките бизнес отношения между "Пепсико" и "Анхойзер-Буш".
Каква е ситуацията у нас 

"CVC е ангажиран да развива бизнеса в регионален първенец в бранша и ще работи с местния мениджмънт и служители за постигането на тази цел. CVC разглежда сегашния мениджмънт и служители като изключително важни за възможността на StarBev за постигане на целите на групата." Това заяви Атанас Ошавков, директор "Правни и корпоративни въпроси" в "Каменица" АД, пред в. "Дневник". По думите на експерта "CVC няма да може да продава придобитите бизнеси от Централна Европа в тяхната съвкупност за период от 12 месеца след приключването на сделката". От компанията увериха, че стандартът на продукцията на пивоварните на "Каменица" няма да се променя независимо от смяната на собственика с инвестиционен фонд без опит в сферата на бирения пазар.

Българският пазар на бира определено се свива, заявиха от компанията. Общата консумация на бира в България за деветте месеца на годината според агенцията за проучване на пазара "АС Нилсен" показва спад с около 10% на годишна база. Все пак се надяваме през 2010 г. пазарът да спре спада и през 2011 г. да започне да се възстановява, смята Драган Радиовоевич, генерален мениджър на "Каменица". Вярваме в добрите перспективи през българския пазар и затова поддържаме планираните високи нива на инвестиции, допълва мениджърът.
Кои са CVC Capital Partners 
Инвестиционният фонд CVC Capital Partners (CVC) е един от лидерите на пазара на дяловите участия. Компанията е с централа в Люксембург и 19 офиса в Европа, Азия и Северна Америка. Пряко заети във фонда са 231 души, но цялостният портфейл включва 51 предприятия и 280 хил. служители. Приходите от продажби от тези компании се оценяват на 131 млрд. долара годишно. Традиционният подход на CVC е за инвестиция от поне пет години в закупена компания и последващата й продажба. Портфейлът на CVC е съставен от разнообразни инвестиции в секторите на строителство, енергетика, тежката и леката индустрия, финансовите услуги, телекомуникациите, медицината и др. Фондът е и мажоритарен собственик в компанията "Формула едно" (Formula one) - дружеството, държащо правата върху едноименното автомобилно първенство.