ZenithOptimedia: Рекламният пазар ще се свие с 10% през 2009 г.

С 9.9% ще намалеят глобалните разходи за реклама през настоящата година, се казва в последната прогноза за състоянието на сектора, публикувана от агенцията ZenithOptimedia, цитирана от Ройтерс.
През юли от компанията прогнозираха спад от 8.5% за годината, а очакванията от април бяха за свиване с 6.9%.
Тежката цена, която индустрията ще трябва да плати в условията на криза, принуди представители на бранша да потърсят нови канали за постигане на по-висока ефективност с по-малко средства. Тази тенденция ще изкара интернет рекламата като големия печеливш след икономическите сътресения в света. Въпреки свиването на глобалния пазар прогнозите на ZenithOptimedia отреждат единственият сегмент, който ще отбележи растеж, да е именно интернет - очакванията са за увеличение в приходите от 9.2% на годишна база.
Приходите на вестниците ще паднат със 17%, а тези в списанията - с 20%, уточняват от агенцията. "Все пак прогнозите за другите канали са по-окуражаващи - рекламите в кината, по телевизията и външното пространство трябва да нараснат през 2010 г., а радиото да ги последва през 2011 г.", уточняват от ZenithOptimedia.
Въпреки поредната отрицателна ревизия в прогнозите си за глобалния рекламен бизнес от ZenithOptimedia успокояват, че най-тежките спадове пред бранша вече са отминали. "Отдаваме тази промяна предимно на дейността през първото полугодие. Очакваме втората половина на 2009 г. да е значително по-безболезнена за рекламния пазар, а прогнозите са да ударим дъното преди края на годината", обобщават от агенцията.
Според ZenithOptimedia секторът ще отбележи анемичен ръст от 0.5% през 2010 г., през която се очаква стабилност. Връщането към големите разходи на рекламодателите се очаква да стане през 2011 г., когато прогнозата е за увеличение в показателя от 4.3%.
Географската структура на пазара също ще търпи преразпределение, смятат от ZenithOptimedia. Развитите икономики ще продължат да отчитат спадове и през 2010 г., докато рекламодателите се преориентират към неразработените развиващи се пазари и увеличат разходите със 7.8%. Прогнозите са за средно свиване от 2.9% в Северна Америка, Западна Европа и Япония.
Анализ на "Блумбърг" показва, че секторът в САЩ ще получи силна подкрепа от възстановяващото се автомобилостроене в страната. След като американските медии отчетоха спад от 44% през първото полугодие на рекламите на големите три от Детройт, втората половина на 2009 г. се очаква да донесе съживяване в бранша, смятат експертите.