Заради кризата продажбите на водка в Русия нарастват

Водката е единствената стока в Русия, която не само е запазила позициите си на пазара, но и отбелязва ръст на потреблението, пише вестник "Независимая газета". Изданието се позовава на изследване на международната компания "Нилсън" (Nielsen). Продажбите на дребно на водка и високо алкохолни напитки в страната са нараснали с 5 на сто от началото на годината. Експерти от бранша в страната не се съгласяват с проучването.
Според "Нилсън" причина за ръста на продажбите е икономическата криза, която принуждава много от руснаците да пият вкъщи, вместо по заведенията. Изследването е показало, че 80 на сто от хората пестят от покупка на храна. Продажбите на хранителни продукти в страната са намалели значително, а около 40% от руснаците вече не си купуват нови дрехи.
Наскоро президентът Дмитрий Медведев нарече алкохолизма в Русия национално бедствие, а министерството на индустрията предложи ограничения за продажбите дори на бира |
Според "Нилсън" единствената част от личните си разходи, които хората не са готови да намалят, е за твърд алкохол. Експерти от бранша обясняват, че причина за нарасналото потребление на високоалкохолни напитки е и психологическата нагласа на хората по време на криза. "Икономическата обстановка води до увеличение на употребата на алкохол не само в Русия, но и в целия свят. Чрез него хората разпускат", обяснява Вадим Дробиз, циректор на Центъра за изследване на федералния и регионалните пазари на алкохол в страната, цитиран от "Независимая газета". Според него вследствие на кризата намалява потреблението на слабо алкохолни напитки и коктейли за сметка на силните питиета.
Продажбите на алкохол в сектора на хотелите, ресторантите и кафетата е намалял, показват данни на организацията. Освен това се наблюдава развитие на незаконния пазар. "Ако през 2007 г. пазарът на нелагална водка е около 600 млн. литра годишно, през 2008 г. той достига 700 млн. литра, а през тази година ще достигне 750 млн.", твърди Дробиз.