Пътната агенция дава 40 млн. лв. за разпространение на винетките

Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) търси разпространител на винетните стикери през следващите четири години, показва справка в регистъра за обществените поръчки. Минималната стойност на услугата е 40 млн. лв. за целия период, като в цената се включва съхраняването и отчитането на складовите наличности на винетките. От 2005 г. досега стикерите се разпространяват от консорциум "ДЗИ-Транс" и "Български пощи", които спечелиха конкурса през 2004 г. Общата стойност на тогавашната поръчка е най-малко 67 млн. лв.
Винетките са задължителни за всички пътни превозни средства, които използват магистралите и пътищата от първа, втора и трета категория. Изключение се прави за населените места, обходните и околовръстните шосета. Цената на винетките е същата както през 2008 г. Стикерите за лек автомобил са 10 лв. за седмична винетка, 25 лв. за месечна и 67 лв. за годишна. За автобусите годишната винетка струва 550 лв., а за камионите - 1050 лв. Отпаднаха дневните винетки за автомобилите, защото противоречат на европейските изисквания. Стикерите са в употреба от 2005 г., но не се знае докога ще важат. Потърсени за коментар, от НАПИ не отговориха до редакционното приключване на броя.
В момента се разглеждат две идеи - за въвеждане на пътни такси вместо винетни и въвеждане на евровинетки, обясняват експерти. Така наречените тол-такси могат да влязат в сила след завършването на поне една магистрала, а евровинетките се очаква да влязат в сила най-рано през 2012 г. Тогава в тях ще бъде включена и такса за опазване на околната среда, която ще се определя от вида на превозното средство и неговото ниво на екологичност.
Участниците в поръчката за разпространение на винетките могат да подават документи в пътната агенция най-късно до 12 ноември. Гаранцията за участие в процедурата е 400 хил. лв., а тази за изпълнение на поръчката е 2.5 млн. лв. В конкурса могат да се включат само компании, които имат най-малко 6 млн. лв. оборот общо за последните три години и които са изпълнявали подобни поръчки през периода. Те освен това трябва да разполагат с необходимите складове и системи за следене на складовите наличности. Досега винетките се разпространяваха в 1811 обекта, сключили договори с "ДЗИ-Транс" и клоновете на "Български пощи". Самите стикери се печатат в печатницата на БНБ и в частната "Демакс".