Зенит оптимедия": Рекламният пазар ще се свие с 10% през 2009 г.

Зенит оптимедия": Рекламният пазар ще се свие с 10% през 2009 г.

С близо 10% ще намалеят глобалните приходи от реклама през настоящата година, показва последната прогноза за състоянието на сектора, публикувана от агенцията "Зенит оптимедия" (ZenithOptimedia), цитирана от Ройтерс. Тежката цена, която медийната индустрия ще трябва да плати в условията на криза, принуди представители на бранша да потърсят нови канали за постигане на по-висока ефективност с по-малко средства. Тази тенденция ще изведе интернет рекламата като големия печеливш след икономическите сътресения в света. Въпреки свиването на глобалния пазар прогнозите на "Зенит" отреждат единственият сегмент, който ще отбележи растеж, да е именно интернет - очакванията са за увеличение в приходите от 9.2% на годишна база. Рекламните приходи във вестниците ще паднат със 17%, а тези в списанията - с 20%, уточняват от агенцията.
Въпреки поредната отрицателна ревизия в прогнозите си за рекламния бизнес от "Зенит" успокояват, че най-тежките времена за сектора вече са отминали. "Отдаваме тази промяна предимно на дейността през първото полугодие. Очакваме втората половина на 2009 г. да е значително по-безболезнена за рекламния пазар, а прогнозите са да ударим дъното преди края на годината", обобщават от агенцията. Според "Зенит" секторът ще отбележи анемичен ръст от 0.5% през 2010 - годината, която ще се счита за стабилизатор между кризата и по-добрите времена. Връщането към големите разходи на рекламодателите се очаква да стане през 2011 г., когато прогнозата е за увеличение в показателя от 4.3%.
Географската структура на пазара също ще търпи преразпределение, смятат от "Зенит". Развитите икономики ще продължат да отчитат спадове и през 2010 г., докато рекламодателите се преориентират към неразработените развиващи се пазари. Анализ на "Блумбърг" показва, че секторът в САЩ ще получи силна подкрепа от възстановяващото се автомобилостроене в страната. След като американските медии отчетоха спад от 44% през първото полугодие на рекламите на Големите три от Детройт, втората половина на 2009 г. се очаква да донесе съживяване в бранша, смятат експертите.