Над 50 пътни фирми участват в търговете за зимно поддържане
Над 50 пътни фирми са подали оферти в търговете за зимно поддържане, които се провеждат в момента, съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура". За териториите на някои районни пътни служби (РПС) има само по едно предложение, но за други са подадени и по пет оферти. Най-оспорвана е надпреварата за районите на Граф Игнатиево и Стряма в Пловдивдска област, където участват по пет фирми.
Общо 35 млн. лв. са предвидени за зимното чистене на шосетата, каза министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. От тях 20 млн. лв. са планирани за декември, а останалата сума за януари и февруари. Председателят на браншова камара "Пътища" Румен Йовчев смята, че около 30 млн. лв. ще са достатъчни за зимната поддръжка. За тази дейност от миналата зима пътните фирми имат да получават от държавата около 5 млн. лв., каза Йовчев. По думите му около 20 млн. лв. дължи държавата за текущ ремонт и поддържане на пътищата и над 100 млн. лв. за извършено строителство. Дефицитът на пътната агенция за тази година е 132.5 млн. лв., каза министър Плевнелиев.
Браншовата камара настоява за промяна в някои от клаузите по договорите за зимното почистване. "Провеждането на търговете не означава, че ще подпишем договорите, ако н се променят някои условия", каза Румен Йовчев. По думите му браншът иска съкращаване на срока на плащане от 60 на 28 дни. Пътните компании настояват в договорите да има клауза според която заверката на сертификата за свършена работа да става за 14 дни. Искаме да отпадне и текста, според който стойността на непредвидените разходи, която надхвърля предвидения процент да остава за сметка на изпълнителя, каза Йовчев. Аргументът му е, че не може да се гарантира нещо, за което не знаеш какво ще се случи. Той даде пример с мост, който струва милиони левове и ако бъде съборен поради някакви непредвидени обстоятелства, компанията няма да може да го възстанови. Отделно бранша иска да се изчистят някои недоразумения в текстове като гарнции за косене или осигуряването на механизация, която я няма налична в достатъчни количества в България. Йовчев даде за пример техника, с която се изтрива маркировката на пътя за да се постави нова. В България има само две такива машини, а при едногодишни договори и криза, никоя фирма няма инвестира в купуването на такива машинки, обясни Йовчев.
Ако до падането на първия сняг не са приключили търговете за зимнно поддържане държавата се е подсигурила с два резервни варианта. Единият е удължаване на договорите със сегашните чистачи чрез анекс. Вторият е провеждането на бърза малка поръчка до 50 хил. лв. за чистенето на първия сняг в раойна на всяка пътна служба, коментираха пътни експерти.МВР ще следи колко снегорина чистят пътищата, така че фирмите да не надписват бройките, предупреди премиерът Бойко Борисов.