General Motors преразглежда сделката за Opel по искане на Брюксел
Бордът на директорите на General Motors (GM) ще преразгледа решението си за продажба на мажоритарен дял в Opel на консорциума със силно участие около производителя на авточасти Magna. Това съобщиха от централата на американския автомобилостроител, уверявайки, че на предстоящата среща на 3 ноември предимството отново ще има идеята за сделка с Magna.
Спекулациите и противоречивите сигнали от участниците в продължаващия вече седми месец казус обаче не стихват. Отлагането на подписването на споразумение между General Motors и консорциума от купувачи идва, след като Европейската комисия (ЕК) принуди германското правителство да гарантира, че финансовата помощ в размер на 4.5 млрд. евро ще бъде получена от Opel независимо от избора на инвеститор.
Само дни след призива на комисаря по конкурентността Нели Крус Берлин изпрати писмено уверение, че подкрепата за предприятието не е обвързана с избора на купувач на мажоритарния дял. Писмото е адресирано до General Motors и тръста, управляващ активите на Opel до приключване на продажбата на активите на предприятието
Подобно обещание има за цел да елиминира съмненията за политически натиск при сключване на сделката и да осигури спазване на конкурентността в сектора. Според източници, цитирани от Ройтерс обаче, преразглеждането на условията по сделката може да доведе и до не толкова очакван финал.
Главният изпълнителен директор Фриц Хендерсън заяви през изминалата седмица, че сделка с Magna остава "основната идея" на компанията от Детройт, но според запознати GM обмисля все по-задълбочено възможността да запази европейското подразделение в своите редици.
Още в началото на септември Magna бе обявен официално за купувач на 27.5% от капитала на Opel, като толкова трябва да получи и руската Сбербанк, а закъсалият автомобилостроител ГАЗ приема ролята на производствен партньор. Консорциумът вече успя да договори по-леки условия с подразделенията на Стария континент, гарантирайки намален брой на съкратените служители и затворени мощности за сметка на държавни помощи от Великобритания, Испания, Полша и Австрия.
Независимо от избора на GM решението трябва да бъде взето възможно най-скоро, тъй като изчисления показват, че средствата, с които "Опел" разполага, най-вероятно ще привършат през януари. Финансовата тежест за предприятието от Детройт при отказ за продажба се оценява на 6 млрд. евро.
Независимо от финансовите трудности, от които би страдал GM при запазване на Opel, източникът на Ройтерс заявява - "никога не бих казал никога".