Спадът на пазара на безалкохолни напитки се задълбочава

На живо
Заседанието на Народното събрание

Спадът на пазара на безалкохолни напитки се задълбочава

Пазарът на безалкохолни напитки продължава негативния си тренд от началото на годината и към септември вече регистрира намаление от 6% спрямо деветте месеца на миналата година. Това сочат данните на асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
След 12 години на бурен растеж секторът започна да отчита спад от началото на 2009 г. Към първото тримесечие на годината той беше само 1%, но към юни се задълбочи до 5 на сто. Въпреки че летният сезон е силен за продажбите, негативният тренд продължава до 6% към септември. Най-голямото намаление е регистрирано в сектора на енергийните напитки- 17%, следван от соковете и нектарите с 11 на сто. Данните на асоциацията показват намаление от 7% на негазираните напитки и 5 на сто при газираните и бутилираните води. Единствените категории с увеличение на продажбите към септември са студените чайове и напитките "лайт", които растат съответно с 16 и 14 на сто.
"Кризата се изразява с намаление на покупателната способност и ограничаването на някои покупки", коментира председателят на асоциацията Милчо Бошев. Според него спадът се дължи преди всичко на по-малкото поръчки от заведения, отколкото от продажбите в търговската мрежа. Ресторантьорският сектор също отчита силно намаление, като по различни оценки то е между 10% и 30% от началото на годината.
Производителите и вносителите на безалкохолни напитки смятат, че следващата година също няма да бъде по-лека от тази. "Очаквам 2010 г. да бъде година на оцеляване, а възстановяване да започне най-рано в началото на 2011 г.", коментира президентът на компанията ВВВ Пламен Минчев.
По данни на асоциацията през 2008 г. продажбите на безалкохолни напитки са достигнали 1.8 млрд. литра, което по цени на дребно генерира приходи от 1.5 млрд. лв. за сектора. Увеличението спрямо 2007 г. е било 10.8 на сто.