"Дженерал мотърс" се отказа да продаде "Опел" на руснаците

"Дженерал мотърс" се отказа да продаде "Опел" на руснаците

"Дженерал мотърс" се отказа да продаде "Опел" на руснаците
Съветът на директорите на автомобилния гигант "Дженерал мотърс" реши да запази собствеността си над германската автомобилостроителна компания "Опел", вместо да продаде дял от 55 процента на  консорциум, включващ канадско-австрийското предприятие Magna и руските Сбербанк и АвтоВАЗ.
С решението, взето вчера след целодневно заседание в Детройт, се слага край на продължила година несигурност за съдбата на изпадналия в затруднения Опел и другата дъщерна компания на "Дженерал мотърс" - британската "Воксхол", отбелязва Асошиейтед прес.
В най-скоро време "Дженерал мотърс" ще представи на германското правителство план за преструктуриране на "Опел", заяви главният изпълнителен директор на американския гигант Фриц Хендерсън.
Компанията майка предприема тази стъпка въпреки постигнатото вчера от профсъюзите в "Опел" споразумение с "Магна" за съкращаване на разходите с 390 млн. долара чрез намаляване на заплатите на работниците в германския автомобилостроител, допълва АП. За автогиганта в Европа работят общо около 50 хиляди души.
От GM очакват разходи в рамките на 3 млрд. евро за преструктуриране на губещата "Опел" и британското и поделение "Воксхол".
Повратът в сагата около "Опел" е неприятна новина за току-що отпътувалата от Вашингтон германски канцлер Ангела Меркел. Тя лобираше да продажбата на компанията на финансираната от руснаците канадска фирма още от май месец насам. Казусът с "Опел" бе и важна част от победната й предизборна кампания за парламентарния вот през септември.
Германското правителство незабавно заяви, че в такъв случай GM трябва веднага да върне 1.5 млрд. евро, с които държавата помогна на "Опел" в най-трудния момент. Деловият в."Ханделблат" коментира, че Меркел е паднала в капана, за който отдавна е била предупреждавана. "Американските интереси спечелиха, правителството ни се чуди какво да прави сега", допълва изданието.
Основното притеснение на американците изглежда си остана достъпът, който руснаците щяха да получат до техни разработки, технологии и платформи в автомобилостроенето. Освен това GM, която излезе от процедура по защита от кридеторите през юли, така и нямаше да получи никакви пари от раздялата с участието си в "Опел". Сега "Дженерал моторс" намалява риска от загуба на технологии, но увеличава този от оставане на европейския пазар, за който се очаква 2010г. да е доста трудна.